ویژگی های افراد خوش اخلاق (متن منبر وسخنرانی)

ساخت وبلاگ

ویژگی های افراد خوش اخلاق 5 تاست

پيامبر صلي الله عليه و آله :اَحَبُّكُمْ اِلَى اللّه ِ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقا؛ امام على عليه السلام :فى سَعَةِ الاَْخْلاقِ كُنوزُ الاَْرْزاقِ؛ امام على عليه السلام :رُبَّ عَزيزٍ اَذَ لَّهُ خُلْقُهُ وَ ذَليلٍ اَعَزَّهُ خُلْقُهُ؛ امام على عليه السلام :حَسِّنْ خُلْقَكَ يُخَفِّفِ اللّه ُ حِسابَكَ؛ اولا خوش اخلاقی از ایمان انسان سرچشمه می گیرد و با ازدیاد آن، افزایش پیدا می کند.

جریان مالک اشتر جریان قصاب بی ادب. علی ع فرمود آنچه مرا راضی میکند این است که اخلاقت را نیکو بگردانی جریان عمربن عبدود که آب دهن پرتاب کرد- جریان امام حسن و فرد هتاک

دوما هبچکس خوش اخلاق بدنیا نیامده خوش اخلاقی را یاد گرفته و تمرین کرده حضرت امیر علیه السلام فرمود:«عَوِّدْ نَفْسَک فِعْلَ الْمَکارِمِ»

جریان دروغ نگو انَّ رَجُلاً أَتى سَیِّدَنا رَسولَ اللّه (صلی الله علیه و آله) فَقالَ: یا رَسولَ اللّه عَلِّمنى خُلقا یَجمَعُ لى خَیرَ الدُّنیا وَالاخِرَهِ فَقالَ (صلی الله علیه و آله) : لاتَکذِب

داستان ای سلمان ! ریش تو با ارزشتر است یا موی دم سگ؟؟

روزی نامه ای به دست خواجه نصیر الدین طوسی ؛ این عالم بزرگ رسید که با کلمات زشت از او بدگوئی شده بود، از جمله این سخن زشت را خطاب به او نوشته بودند یا کلب : ای سگ پسر سگ . خواجه نصیر، جواب آن نامه را با کمال متانت نوشت ، از جمله نوشت اینکه به من سگ گفته ای صحیح نیست ، زیرا سگ با چهار دست و پا راه می رود و ناخن های دراز دارد، ولی من قامت راست دارم و روی دو پا راه می روم و ناخون هایم پهن است ، ناطق هستم و خنده بر لب دارم ، پوست بدنم آشکار است ، ولی پوست بدن سگ به واسطه پشم بدنش پوشیده شده است ، بنابراین ، این نشانه ها بیانگر آن است که من با سگ فرق بسیار دارم به همین منوال بقیه ناسزاگوئی ها را پاسخ داد، بی آنکه یک کلمه زشتی به کار برد.

افراد نیکو سرشت و خوش اخلاق دارای خصوصیاتی هستند که وجود آنها باعث محبوبیت و مقبولیتشان می‌شود نه تنها در جامعه جایگاه دارند بلکه بهشتی اند .قال الصادق علیه السلام : اِنَّ لاِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یدٌ مُعْطیةٌ؛

خوشرویی قال ص اِلْقَ أخاكَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِطٍ . حُسْنُ البِشْرِ ، يَذهَبُ بالسَّخِيمةِ (کینه) إنَّكُم لَن تَسَعُوا النّاسَ بأموالِكُم ؛فالْقُوهُم بِطَلاقةِ الوَجهِ و حُسْنِ البِشرِ

،خوش زبانی،

سخنی شیرین می تواند دشمنی های دیرین را به دوستی بکشاند، محبتی را به دل بنشاند، یا روزگار سیاهی را لباس سفید بپوشاند. همان زبان سرخی که سر سبز را بر باد می دهد می تواند بهار سرسبز دلها باشد.

سخن خداوند در قرآن

وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلإِنْسانِ عَدُوًّا مُبینًا. (اسراء: 53)

امام حسن عسكرى عليه السلام:فى تفسير قوله تعالى «وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا» قالَ: قُولُوالِلنّاسِ كُلِّهُمْ حُسْنا مُؤمِنِهُمْ وَ مُخالِفِهُمْ، أمّا المؤمِنونَ فَيَبْسُطُ لَهُمْ وَجْهَهُ وَ أمّاالْمُخالِفونَ فَيُكَلِّمُهُمْ بِالْمُداراةِ لاِجْتِذابِهِمْ اِلىَ الاْيمانِ. فَاِنِ استَتَرَ مِنْ ذلِكَ(حتی اگر جذب نشدند) بِكفّ ِشُرورِهمْ عَنْ نَفْسِهِ وَ عَنْ اِخْوانِهِ المُؤمِنينَ؛

پيامبر صلي الله عليه و آله:يُعَذِّبُ اللّه ُ اللِّسانَ بِعَذابٍ لا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئا مِنَ الْجَوارِ حِ، فَيَقولُ: اَى رَبِّ،عَذَّبْتَنى بِعَذابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئا؟! فَيُقالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَْرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الْحَرامُ وَ انْتُهِبَ بِها الْمالُ الْحَرامُ وَ انْتُهِكَ بِها الفَرْجُ الْحَرامُ؛

خوش قلبی ومهربانی امام باقر علیه السلام :

الدِّینُ هُو الحُبُّ ، و الحُبُّ هُو الدِّینُ .

عَن رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله قالَ: لایَبلُغُ الْعَبدُ حَقیقَهَ الایمانِ حَتّى یُحِبُّ لِلنّاسِ مایُحِبُّ لِنَفسِهِ مِن الخَیْرِ.

دست دهنده دارد اهل سخاوت و جود و بخشش است

رسول اكرم صلی الله علیه و آله :اَلسَّخىُّ قَريبٌ مِنَ اللّه ، قَريبٌ مِنَ النّاسِ ، قَريبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛ امام صادق عليه السلام :السَّخَاءُ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ وَ هُوَ عِمَادُ الْإِيمَانِ وَ لَا يَكُونُ [مُؤمِنٌ‏] إِلَّا سَخِيّاً-

احترام به اشخاص، فروتنی، سعه صدر، سلام کردن، دلجویی و مهربانی از جمله مصادیق خوش اخلاقی به شمار می رود.با ملاحظه اند، با گذشتند، سخت گیر نیستند ، صبورند،خوبی های دیگران را میبینند- مراقب خلق‌وخوی‌شان هستند

1. در کار خیر با مردم همگام می‌شوند

اخلاق نیکو شما را به سمتی خواهد برد که دوستدار کارهای خوب شوید و از انجام دادن آنها لذت ببرید. افراد خوش خلق دوست دارند که در این دنیا، مهره مفید و ارزشمند باشند.

فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ بقره 148 --- یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ أُولئِک مِنَ الصَّالِحِینَ آل عمران 114

وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ آل عمران 133

لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ طه 114

1. در کار خیر با مردم همگام می‌شوند

2. دنبال عیب دیگران نیستند

اگر با فردی دوست شوند، به دنبال عیب های شخص نمی‌گردند تا او را مذمت یا مسخره کنند. بلکه همیشه به دنبال راهی می‌گردند تا باعث ارتقای کیفی و کمی دوستان خود شوند.

امام صادق عليه السلام : إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ .

قال علی ع يا عَبدَ اللّه ِ ، لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيهِ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

ثَلاثُ خِصالٍ مَن كُنَّ فيهِ أو واحِدَةٌ مِنهُنَّ كانَ في ظِلِّ عَرشِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ (يَومَ القِيامَةِ) يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّهُ : ••• رَجُلٌ لَم يَعِبْ أخاهُ المُسلِمَ بِعَيبٍ حَتّى يَنفِيَ ذلكَ العَيبَ مِن نَفسِهِ

امام على عليه السلام : شَرُّ النّاسِ مَن كانَ مُتَتَبِّعا لِعُيوبِ النّاسِ عَمِيا لِمَعايِبِهِ

مَن عَلِمَ مِن أخيهِ سَيِّئَةً فسَتَرَها ، سَتَرَ اللّه ُ عَلَيهِ يَومَ القِيامَةِ . اُستُرْ عُيوبَ إخوانِكَ يَستُرِ اللّه ُ عَلَيكَ عُيوبَكَ . طوبى لِمَن مَنَعَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ المُؤمِنينَ مِن إخوانِهِ

1. در کار خیر با مردم همگام می‌شوند

2. دنبال عیب دیگران نیستند

3. عذر دیگران را می پذیرند

هستند افرادی که ناخواسته باعث رنجش خاطر دیگران می‌شوند و اگر همچین افرادی به سمت افراد خوش اخلاق بروند، عذر آنها را می‌پذیرد و کینه ای از آنها به دل نمی‌گیرد.

قال علی ع اِقبَلْ عُذرَ أخيكَ- أعقَلُ النّاسِ أعذَرُهُم لِلنّاسِ .

قال ص مَنِ اعتَذَرَ إلَيهِ أخوهُ بِمَعذِرَةٍ فَلَم يَقبَلْها كانَ عَلَيهِ مِنَ الخَطيئَةِ مِثلُ صاحِبِ مَكْسٍ . مَنِ اعتَذَرَ إلَيهِ أخوهُ المُسلِمُ مِن ذَنبٍ قَد أتاهُ فلَم يَقبَلْ مِنهُ لَم يَرِدْ عَلَيَّ الحَوضَ غَدا

مَن لَم يَقبَلِ العُذرَ مِن مُتَنصِّلٍ ، صادِقا كانَ أو كاذِبا ، لَم يَنَلْ شَفاعَتِي .

1. در کار خیر با مردم همگام می‌شوند

2. دنبال عیب دیگران نیستند

3. عذر دیگران را می پذیرند

4. چهره خندانی دارند

داشتن چهره اخمو و عبوس عاملی است برای دور شدن افراد از اطراف ما، اما چهره خندان و شاداب باعث بیشتر شدن دوستی می‌شود. قالَت فاطِمَةُ عليهاالسلام: اَلْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الْجَنَّةَ

قال ص إنَّكُم لَن تَسَعُوا النّاسَ بأموالِكُم ؛فالْقُوهُم بِطَلاقةِ الوَجهِ و حُسْنِ البِشرِ

قال علی البَشاشَةُ ، حِبالَةُ المَوَدّةِ .

الخُلقُ السَّی ءُ یفسِدُ العَمَلَ کما یفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ؛

سُوءُ الخُلقِ ذَنبٌ لا یغفَرُ

انَّ العَبدَ لَیبلُغُ مِن سُوءِ خُلقِهِ اسفَلُ دَرَک جَهَنَّمٍ؛

پيامبر صلي الله عليه و آله :اَبَى اللّه ُ لِصاحِبِ الْخُلْقِ السَّيِّى ءِ بِالتَّوبَةِ. فَقيلَ: يا رَسول اللّه ِ، وَ كَيْفَ ذلِكَ؟ قالَ: لاَِنـَّهُ اِذا تابَ مِنْ ذَنـْبٍ وَقَعَ فى اَعْظَمَ مِنَ الذَّنـْبِ الّذى تابَ مِنْهُ؛

الرضا ع عَلَيْكُمْ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَّ حُسْنَ الْخُلُقِ فِي الْجَنَّةِ لَا مَحَالَةَ وَ إِيَّاكُمْ وَ سُوءَ الْخُلُقِ فَإِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ فِي‏ النَّارِ لَا مَحَالَةَ

«انَّ المُؤمِنُ لَیدرِک بِحُسنِ خُلقِهِ دَرَجةَ قائِمِ اللیلِ وَصائِمِ النَّهارِ؛

بد اخلاقی سعد کار دستش داد

بیست نکته مهم رادر ماجرای سعد ذکر میکند این نکات اهمیت خوش اخلاقی را برای ما فریاد میکند1- او از کبار صحابه رسول الله 2و زعیم و بزرگ قبیله اوس بود. 3.در جنگهایی مهمی نظیر بدر و احد و خندق حضور داشت4. در غزوه بواط در سال دوم هجرت از طرف پیامبر حکومت مدینه به او سپرده شد.5. مستجاب الدعوه بود ؛

6. در جنگ خندق به شدت زخمی و جانبازشد 7 . از همان جانبازی بعد مدتی شهید شد 8.پیامبر بعد وفاتش فرمودندیا سعد، فلقد کنت شجا فی حلوق الکافرین، 9.لو بقیت لکففت العجل- الذی یراد نصبه فی بلد المسلمین کعجل قوم موسى

از کلام بالا مشخص می شود که اگر سعد زنده بود نمی گذاشت حق امام علی علیه السلام را غصب کنند.

10.پیغمبر فرمود: عرش در مرگ سعد جنبش کرد و تکان خورد 11. پیغمبر فرمود در هنگام مرگش درهاى آسمان گشوده شد12. پیامبر در موقع تشییع جنازه او حاضر شدو درمنزلش به سر انگشتان پاى راه مى‏رفت و مى‏فرمود که: از کثرت فرشتگان، جاى قدم گذاشتن نیست و چون پاى مى‏گذارم فرشته بال خود را از جاى بر می دارد تا پاى دیگر بگذارم.

13. پیامبر شخصا او را غسل داد14. ملائکه پیامبر را در غسل مدد کردند 15. حضرت اورا شخصا حنوط و کفن کرد 16.و بر او نماز خواند.

17. در تشییع جنازه عبا از دوش در آورد18 و کفش از پا در آورد. 19.پیغمبر فرمود هفتاد هزار فرشته در تشییع جنازه او شرکت کرد. 20.رسول خدا او را شخصا در قبر گذاشت

1. در کار خیر با مردم همگام می‌شوند

2. دنبال عیب دیگران نیستند

3. عذر دیگران را می پذیرند

4. چهره خندانی دارند

5. غیبت نمی‌کنند

افراد خوش اخلاق دوست ندارند که پشت سر دیگران حرف بزنند، چون خبر ها بالاخره نزد فردی که غیبتش را مرده می‌رسد و می‌دانند که این رفتارها باعث از هم پاشیدن رفاقت ها می‌شود.

غِیبَت از گناهان کبیره به معنای بدگویی پشت سر دیگران است که در اسلام به‌شدت از آن نهی شده است. قرآن این گناه را همچون خوردن گوشت برادر مرده توصیف کرده و در روایات گناه آن شدیدتر از زنا معرفی شده است. علاوه بر ارتکاب غیبت، گوش دادن به غیبت نیز حرام است. غیبت، پایمال کردن حق الناس به شمار می‌آید؛ ازاین‌رو، بنابر برخی روایات، توبه از آن مشروط به گذشت کردن غیبت‌شونده است. پاداش اعمال صالح غیبت‌کننده به غیبت‌شونده و گناهانِ غیبت‌شونده به غیبت‌کننده منتقل می‌شود. غیبت موجب بدبینی، سستی پیوندهای اجتماعی و پایه‌های همکاری و تعاون، از بین رفتن اعتماد، منشأ کینه و دشمنی و گاه نزاع و قتل و کشتار دانسته است

اثرات غیبت فاسد شدن ایمان و اخلاق در جامعه؛

رسوایی و بی‌آبرویی انسان در دنیا و آخرت؛

از بین رفتن قُبح معاصی و گناهان، در نتیجه افزایش فساد؛

برهم خوردن وحدت در اجتماع بر اثر دور شدن قلوب از هم قال الصادق ع اَلغیبهُ حرامٌ علی کُلِّ مسلمٍ وَ إنّها لَتَأکُلُ الحَسَناتِ کَما تأکُلُ النّارُالحَطَبَ. الغیبَهُ جُهدُ العاجِزِ. آخرین تلاش عاجز- زین العابدین اِیّاکَ وَالغیبهَ فَإنَّها اِدامُ کِلابِ النّار. قال ص تَرکُ الغیبَهِ اَحَبُّ اِلیَ اللهِ عزَّوجلَّ مِن عَشَرَهِ آلافِ رَکعهٍ تَطَوُّعاً! قال علی ع کَذَبَ مَن زَعَم أنّهُ وَلدُ حَلالٍ وَ هُوَ یَأکُلُ لحُومَ النّاس بِالغیبَهِ!

پيامبر صلي الله عليه و آله:يُؤْتى بِاَحَدٍ يَوْمَ الْقيامَةِ يوقَفُ بَيْنَ يَدَىِ اللّه ِ وَ يُدْفَعُ إِلَيْهِ كِتابُهُ فَلايَرى حَسَناتِهِ فَيَقولُ: اِلهى لَيْسَ هذا كِتابى فَاِنّى لا اَرى فيها طاعَتى! فَيُقالُ لَهُ: اِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُّ وَ لايَنْسى ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغْتيابِ النّاسِ ثُمَّ يُؤْتى بِآخَرَ وَ يُدْفَعُ اِلَيْهِ كِتابُهُ فَيَرى فيهِ طاعاتٍ كَثيرَةً فَيَقولُ: اِلهى ما هذا كِتابى فَاِنّى ما عَمِلْتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَيُقالُ: لاَِنَّ فُلانا اغْتابَكَ فَدُفِعَتْ حَسَناتُهُ اِلَيْكَ؛

خوش اخلاقی دو معنا دارد:

یک. اکتساب فضایل اخلاقی و بدست آوردن کمالات و خصلت‌هایی که انسان را در مسیر خودسازی و پرورش نفس، قرار دهد. وقتی میگیم طرف خوش اخلاقی یعنی 1.صداقت و راستگویی .2-عطوفت و مهربانی3.گذشت و فداكاری 4.پایبندی به تعهدات (به خصوص تعهد داشتن به زندگی مشترك و عدم خیانت به همسر) 5.امانتداری-6.قدردان زحمات همسر7.خوش زبانی8.داشتن نگاه مثبت به زندگی سخاوت 9 پاکدامنی - 10 غیور بودن

دو. نرم‌ خویی و خوش‌سخنی و گشاده‌رویی‌ با دیگران- خدای سبحان نسبت به رسول گرامی اسلام در سوره قلم آیه 4میفرماید

وَ إِنَّکَ لَعَلی‌ خُلُقٍ عَظیم

در سوره آل عمران آیه 159 میفرماید: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ پيامبر صلي الله عليه و آله 6 نکته 1اَلا اُنَـبِّـئُـكُمْ بِخيارِكُمْ؟ قالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه ِ. قالَ اَحاسِنُـكُم اَخْلاقا:2اَحَبُّكُمْ اِلَى اللّه ِ اَحْسَنُكُمْ اَخْلاقا؛. 3حَسِّنوا أَخلاقَکُم وَ الطُفوا بِجیرانِکُم وَأکرِموا نِساءَ کُم تَدخُلُوا الجَنَّهَ بِغَیرِ حِسابٍ؛-.4 اَوَّلُ ما يوضَعُ فى ميزانِ الْعَبْدِ يَوْمَ الْقيامَةِ حُسْنُ خُلْقِهِ؛ -5مِن سَعادَهِ ابْنِ آدَمَ حُسنُ الْخُلقِ وَ مِن شَقاوَهِ ابْنِ آدَمَ سُوءُ الْخُلقِ؛-6. اقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدقکم خُلقا -.

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 49 تاريخ : سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت: 19:47