بهترین عمل در شب قدر چیست ؟
امام صادق علیهالسلام التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِی لَیْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ.» با توجه به اهمیت شب قدر بهترین عمل در این شب چیست؟
موسی گفت خدایا شش چیز میخواهم أُرِيدُ قُرْبَكَ یا إِلَهِي 1- تقرب به خودت در دنیا و آخرت قَالَ مُوسَى إِلَهِي قَالَ قُرْبِي لِمَنِ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ (بیداری و احیا در شب قدر)
-2- أُرِيدُ رَحْمَتَكَ رحمت ت در دنیا و آخرت قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ (مهربانی به فقرا شب قدر)
-3- أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ برگ عبور از صراط قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ (پرداخت صدقه شب قدر)
-4- إِلَهِي أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ نجات از جهنم قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (استغفار شب قدر)
- 5- إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا بهشت و نعمتهای آن قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (تسبیح گفتن شب قدر)
- 6- إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ رضایتمندی ابدی ات قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (دورکعت نماز شب قدر)
بر اساس روایات بهترین عمل در این بعد از شب زنده داری شب دعا و استغفار است
1-دعا خواندن :چون دعا كمك خواستن بنده اى ضعيف، از پروردگارى بزرگ و قوی ، است
دعا نشان تواضع و فروتنى است.
دعا محبوب خدا، نور چشم عارفان،و تكيه گاه مستمندان،است
- عنه صلى الله عليه و آله : الدُّعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَنورُ السَّماواتِ والأرضِ- قال الرضا ع عَلَيْكُمْ بِسِلاحِ الْأَنْبِياءِ، فَقيلَ: وَ ما سِلاحُ الْأَنْبِياءِ؟ قالَ عليه السلام: الـدُّعاءُ
عنه صلى الله عليه و آله : الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ ، و لا يَهلِكُ مَعَ الدُّعاءِ أحَدٌ
امشب برای اینکه نعمتهای خدا شامل حالمان بشود و از شقاوت و بدبختی فاصله بگیریم باید دعا بخوانیم از امام صادق(علیه السلام) سوال شد دونفر وارد مسجد شدند یکی به نماز و دیگری به دعا مشغول شد کدام یک عملشان بهتر است ما تَقُولُ فِى رَجُلَیْنِ دَخَلاَ الْمَسْجِدَ جَمِیْعاً کانَ أَحَدُهُما أَکْثَرَ صَلاةً، وَ الْآخَرُ دُعاءً فَأَیُّهُما أَفْضَلُ؟ قالَ(ع) کُلٌ حَسَنٌ: فرمود: هر دو خوبند».
سؤال کننده مجدداً عرض کرد: قَدْ عَلِمْتُ، وَ لکِنْ أَیُّهُما أَفْضَلُ؟: «مى دانم هر دو خوبند ولى کدام یک افضل است»؟
امام(ع) فرمود: أَکْثرَهُما دُعاءً، أَمّا تَسْمَعُ قَوْلَ اللّهِ تَعالى أُدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِیْنَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عَبادَتِى سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِیْنَ: آن کس که بیشتر دعا مى کند افضل است، مگر سخن خداوند متعال را نشنیدهاى که مى فرماید: «و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ قرارمیگیرند؛ سپس افزود: هِىَ الْعِبادِةُ الْکُبْرى؛ دعا عبادت بزرگ است
امام صادق(علیه السلام فرمودند نزد خدا مقامى است كه جز با دعا و تقاضا نمى توان به آن رسيد، و اگر بنده اى دهان خود را از دعا فرو بندد و چيزى تقاضانكند چيزى به او داده نخواهد شد، پس از خدا بخواه تا به تو عطا شود،
هر چند با زبان خودمان حرفمون و به خدا بگیم وبا او صحبت کنیم خوبه و جایزه ، اما بهتره وقتی میخوایم با خدا ارتباطی داشته باشیم از ادعیه ماثوره استفاده کنیم ادعیه ماثوره یعنی دعاهایی که اثر ائمه علیهمالسلام است و تاثیر گذار است .
استفاده از ادعیه مأثوره، غیر از راز و نیاز با خدا و طلب حاجات حد اقل2 تا خاصیت داره اولا ، معارف دینی رو هم به ما یاد میده خدامیفرماید يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ.
بخشی از دعای عرفه برای اینکه عارف و خداشناس بشم - اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ وَ أَسْعِدْنِي بِتَقْوَاكَ وَ لاَ تُشْقِنِي بِمَعْصِيَتِكَ وَ خِرْ لِي فِي قَضَائِكَوَ بَارِكْ لِي فِي قَدَرِكَ حَتَّى لاَ أُحِبَّ تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لاَ تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ-
برای اینکه عاقبت بخیر بشم اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا اللَّهُ ... أَنْ تَجْعَلَ خَيْرَ عُمُرِي آخِرَهُ وَ خَيْرَ أَعْمَالِي خَوَاتِيمَهَا وَ خَيْرَ أَيَّامِي يَوْمَ أَلْقَاكَ فِيهِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ-
برای اینکه آبرومندانه زندگی کنم اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ دُعَائِي وَ اسْمَعْ نَجْوَايَ.. وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي بَيْنِي وَ بَيْنَكَ وَ لا تَفْضَحْنِي عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ وَ احْرُسْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لا تَنَامُ وَ ارْحَمْنِي بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
برای اینکه امنیت داشته باشم
اَللهُمَّ احْفَظْنى بِحِفْظِ الاْيمانِ مِنْ بَيْنِ يَدَىَّ وَ مِنْ خَلْفى وَ عَنْ يَمينى وَ عَنْ شِمالى وَ مِنْ فَوْقى وَ مِنْ تَحْتى وَ مِنْ قِبَلى لا اِلهَ اِلا اَنْتَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ نَسْئَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعافِيَةَ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ شَرٍّ فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ
برای اینکه انصاف داشته باشم اَللهُمَّ اِنِّى اَعُوذُبِكَ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضُغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضيقِ الْقَبْرِ وَ اَعُوذُبِكَ مِنْ سَطَواتِ اللَّيْلِ والنَّهارِ
برای اینکه به مرگهای مفاجات گرفتارنشم اَللّهُمَّ رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرامِ وَ رَبَّ الْحِلِّ وَ الاِحْرامِ اَبْلِغْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَنّىِ السَّلامَ اَللّهُمَّ اِنِّى اَعُوذُ بِدِرْعِكَ الْحَصينَةِ وَ اَعُوذُ بِجَمْعِكَ اَنْ تُميتَنى غَرَقاً اَوْ حَرَقاً اَوْ شَرَقاً اَوْ قَوَداً اَوْ صَبْراً اَوْ مُسَمّاً اَوْ تَرَدِّياً فى بِئْرٍ اَوْ اَكيلَ السَّبُعِ اَوْ مَوتَ الْفُجأةِ اَوْ بِشَىْءٍ مِنْ ميتاتِ السَّوءِ وَلكِنْ اَمِتْنى عَلى فِراشى فى طاعَتِكَ وَ طاعَةِ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُصيباً لِلْحَقِّ غَيْرَ مُخْطِئٍ اَوْ فىِ الصَّفِ الَّذينَ نَعَتَّهُمْ فى كِتابِكَ كَاَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ اُعيذُ نَفْسى وَ وُلدى وَ ما رَزَقَنى رَبّى بقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
خیر به من بده اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُکَ خَیْرَ الْخَیْرِ رِضْوَانَکَ وَ الْجَنَّةَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ الشَّرِّ سَخَطِکَ وَ النَّارِ-
روزی منو زیاد کن اَللَّهُمَّ ارْزُقْنى مِنْ فَضْلِكَ الْواسِعِ الْحَلالِ الطَّيِّبِ رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَيِّباًبَلاغاً لِلدُّنْيا وَالْأخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنيئاً مَريئاً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَلا مَنٍّ مِنْ اَحَدٍ مِنْخَلْقِكَ اِلاَّ سَعَةً مِنْ فَضْلِكَ الْواسِعِ فَاِنَّكَ قُلْتَ وَاسْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَمِنْفَضْلِكَ اَسْئَلُ وَ مِنْ عَطِيَّتِكَ اَسْئَلُ وَ مِنْ يَدِكَ الْمَلْا اَسْئَلُ
البته رزق فقط معاش نیست
معنی رَبَّنا آتِنا فِي اَلدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً.یعنی چه؟
[الأمالي للصدوق ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: رَبَّنٰا آتِنٰا فِي اَلدُّنْيٰا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً.
قَالَ علیه السلام –حسنه فِي اَلدُّنْيَا - حُسْنُ اَلْخُلُقِ واَلسَّعَةُ فِي اَلرِّزْقِ . وَ فِي اَلْآخِرَةِ رِضْوَانُ اَللَّهِ وَ اَلْجَنَّةُ
مثلا نمازی که خواندین ، رزقی است از سوی خداوند
چه بسا خیلی از انسان ها نماز نمی خوانند !
اذکاری که صبح و شام می خوانید رزق است.
زمانی که خواب هستین سپس ناگهان بدون زنگ زدن ساعت بیدار می شوین و نماز می خوانین رزق است چون بعضی ها اصلا برای عبادت هم حتی با کوک کردن ساعت بیدار نمی شوند .
زمانی که با مشکلی رو به رو می شوید ، خداوند صبری به شما می دهد که چشمانتان را از آن بپوشانید . این صبر ، رزق است.
زمانی که در خانه لیوانی آب به دست پدرت می دهی. یا به مادرت خوبی میکنی اصلا این فرصت نیکی کردن به والدین یا دیگران ، رزق است.
گاهی اتفاق می افتد که در نماز حواست نباشد ، ناگهان به خود می آیی و نمازت را با خضوع و خشوع می خوانی. این تلنگر ، رزق است.
یکباره یاد امام زمانت می افتی و دعای فرج میخوانی رزق است.
حج رزق است اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام»؛
بندگی خدا«اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و بعد المعصیه»
شهادت رزق است«اللهم ارزقنی الشهاده فی سبیلک»
عقل رزق است اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي عَقْلاً كَامِلاً وَ لُبّاً رَاجِحاً وَ عِزّاً بَاقِياً وَ قَلْباً زَكِيّاً وَ عَمَلاً كَثِيراً وَ أَدَباً بَارِعاً وَ اجْعَلْ ذَلِكَ كُلَّهُ لِي وَ لا تَجْعَلْهُ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
منو از کید دشمنان حفظ فرما اللَّهُمَّ مَنْ أَرَادَنِي بِسُوءٍ أَوْ مَكْرُوهٍ مِنْ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ أَوْ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ أَوْ مُخَالِفٍ فِي دِينٍ أَوْ مُنَازِعٍ فِي دُنْيَا أَوْ حَاسِدٍ عَلَيَّ نِعْمَةً أَوْ ظَالِمٍ أَوْ بَاغٍ فَاقْبِضْ عَنِّي يَدَهُ وَ اصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُ وَ اشْغَلْهُ [عَنِّي] بِنَفْسِهِ وَ اكْفِنِي شَرَّهُ وَ شَرَّ أَتْبَاعِهِ وَ شَيَاطِينِهِ وَ أَجِرْنِي مِنْ كُلِّ مَا يَضُرُّنِي وَ يُجْحِفُ بِي
به من عافیت کرامت بفرما يا اَللهُ يا وَلِىَّ الْعافِيَةِ، وَخالِقَ الْعافِيَةِ، وَرازِقَ الْعافِيَةِ،وَالْمُنْعِمَ بِالْعافِيَةِ، وَ الْمَنَّانَ بِالْعَافِيَةِ، وَالْمُتَفَضِّلُ بِالْعافِيَةِ عَلَيَّ وَعَلى جَمِيعِ خَلْقِكَ، يا رَحْمانَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَارْزُقْنا الْعافِيَةَ، وَ دَوَامَ الْعَافِيَةِ، وَتَمامَ الْعافِيَةِ، وَشُكْرَ الْعافِيَةِ فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ، يا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ
دوما این ادعیه سطح معرفت و شناخت ما رو نسبت به خدا و ائمه ارتقا میده. . اَنْتَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، مُبْدِئُ الْخَلْقِ وَمُعيدُهُمْ، وَاَنْتَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، خالِقُ الْخَلْقِ وَرازِقُهُمْ، وَاَنْتَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، الْقابِضُ الْباسِطُ، وَاَنْتَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ،مُدَبِّرُ الأْمُورِ، وَباعِثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ،
خدا از رگ گردن به من نزدیکتره يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا فَعَّالا لِمَا يُرِيدُ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حُلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ مَنْ يُؤْذِينَا بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ يَا كَافِي مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لا يَكْفِي مِنْهُ شَيْءٌ اكْفِنَا الْمُهِمَّ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
يَا خَيْرَ الْغافِرِينَ، يَا خَيْرَ الْفاتِحِينَ،(گشایشگر) يَا خَيْرَ النَّاصِرِينَ، يَا خَيْرَ الرَّازِقِينَ،
يَا مَنْ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَىْءٍ، ، يَا مَنْ هُوَ خالِقُ كُلِّ شَىْءٍ، ، يَا مَنْ هُوَ قَبْلَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ بَعْدَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ فَوْقَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ عَالِمٌ بِكُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ قادِرٌ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ يَبْقىٰ وَيَفْنىٰ كُلُّ شَىْءٍ.
يَا حَبِيبَ مَنْ لَاحَبِيبَ لَه، يَا طَبِيبَ مَنْ لَاطَبِيبَ لَهُ، يَا مُجِيبَ مَنْ لَامُجِيبَ لَهُ، يَا شَفِيقَ مَنْ لَاشَفِيقَ لَهُ، يَا رَفِيقَ مَنْ لَارَفِيقَ لَهُ، يَا مُغِيثَ مَنْ لَامُغِيثَ لَهُ، يَا دَلِيلَ مَنْ لَادَلِيلَ لَهُ، يَا أَنِيسَ مَنْ لَاأَنِيسَ لَهُ، يَا راحِمَ مَنْ لَاراحِمَ لَهُ، يَا صاحِبَ مَنْ لَاصاحِبَ لَهُ.
دعاهایی که از امامان معصوم (ع) نقل شده است مورد اجابت واقع میشوند و سریع الاجابه هستند بعضی طولانی است مثل دعای جوشن ، مجیر ، دعای کمیل ،دعای توسل ،ادعیه صحیفه سجادیه ،
بعضی هم مختصرند
ازامام صادق (ع) فرمودند هر کس (یا رب یا الله) بگوید به گونه ای که تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟ ازامام صادق (ع) روایت شده که هر کسی ده بار (یا الله) بگوید، به او گفته می شود، لبیک، حاجت تو چیست؟
يك روز حضرت موسى (ع ) در كوه طور در مناجات خود عرضكرد: يااله العالمين (اى خداى جهانيان ) جواب آمد لبيك (يعنى نداى تو را پذيرفتم ) سپس عرض كرد يا اله المطيعين (اى خداى اطاعت كنندگان ) جواب آمد لبيك سپس عرضكرد يا اله العاصين (اى خداى گنهكاران ) اين دفعه سه بار شنيد لبيك ، لبيك ، لبيك .....
کمیل بن زیاد نخعی و حارث و بن زیاد نخعی برادر بودند یکی شاگردی حضرت علی کرده اهل دعا و ذکر شده به کمال رسیده- کمیل از تابعین و از یاران خاص امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) بوده . او از جمله شیعیانی بود که در اغلب جنگهای دوران حضرت علی ع ، از جمله صفین حضور داشت. از طرف مولا به سمت فرماندهی در جنگها دست پیدا کرد او صاحب سِرّ امام علی(ع) نیز بوده است حضرت دعای کمیل را به او اموختند و او با دعا و ذکر به عالی ترین حد کمال رسید اما برادرش حارث دنبال دوستان ناباب رفت و آلوده دنیا شده اهل دعا و نماز نبوده که کارش به قتل و کودک کشی رسید و طفلان مسلم به دست او کشته شدند
توبه و استغفار است : «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ –
پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ اَكْثَرَ مِنَ الاِْستِغْفارِ جَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجا و من کل خوفٍ أمناً وَ مِنْ كُلِّ ضَيقٍ مَخْرَجا وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ- کسی که زیاد استغفار کند، 4 چیز به دست میآورد،
اول «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصهاش بیرون میآید،
دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را میدهند.
اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمیشود، یه نفر دشمن داری، تهدید کرده که امشب ترورت میکنم، استغفار کنی، او را یکی دیگر ترور میکند و راحت میشوی، اگر استغفار کردهای از کسی نترس و فقط از خدا بترس.
سوم «من کل ضیقٍ مخرجا» صاحبخانه تو را جواب کرده؟ سفتههایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست میشود. اگر منزل میخواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز میکند، اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.
و چهارم اینکه «و رزقه من حیث لا یحتسب» از جایی که گمان نداری استغفار کنی، میآید، همسفر خوب پیدا میکنی، یه زن خوب گیرت میآید، برای نماز شب اگر استغفار کردی یک زن نماز شبخون گیرت میآید و اگر استغفار نکنی یک زن بینماز گیرت میآید.
رزق همهاش پول نیست، رزق معنوی رزق است،
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه
البته باید حق الناس به گردنتون نباشه
یکی از موضوعاتیکه در قیامت بشریت رو بیچاره میکنه مساله حق الناسه
حقالناس در احادیث از عوامل مستجابنشدن دعا شمرده شده است.
احترام به حقوق دیگران و ادای آن یكی از اساسیترین اهداف ادیان آسمانی ست
لذا در واقعه کربلا یکی از پیام های مهم عاشورا، توجه به حق الناس و حقوق دیگران است. موسی بن عمیر از پدرش نقل می کند که امام حسین علیه السلام فرمود: نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛
قال الصادق ع جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله كانَ ذلك مودّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و كسی كه حقوق بندگانش را رعایت كند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد كرد». (، میزان الحكمة، ج 2، ص 480 )
«امام جعفرصادق(عليهالسلام)»:
اِنَّ الله لايَرفَعُ اِلَيهِ دُعاءَ عَبدٍ عِندَهُ مَظلِمةٌ لِأَحَدٍ مِن خَلقِه. (بحار، ج ۹۳، ص ۳۲۱)
«امام جعفرصادق(عليهالسلام)»:
السُّراّقُ ثَلاثَةٌ: مانِعُ الزّكاةِ وَ مُستَحِلُّ مُهورِ النِّساءِ! وَ كَذلِكَ مَنِ اسْتَدانَ دَيناً وَ لَم يَنوِ قَضاءَهُ.
(خصال، ج ۱، ص ۷۴)
قال الصادق ع«اَوّلُ قَطْرَة مِنْ دَمِ الشَّهید كَفارةُ لِذُنُوبِه اِلاَّ الدَّیْن فَاِنَّ كَفارَتُه قَضائه» : (من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 183، ح3688)
قال ص هل هنا من بني النجار احد؟ و صاحبهم محتبس علي باب الجنه بثلاثه دراهم لفلان اليهودي و کان شهيدا؟ احتجاج، ص 224
آیت الله العظمى مرعشى نجفى:فرزند آقای حکیم گفت پدرم آقا سید محمود حکیم از دنیا رفت و چهارده سال او را در خواب ندیدم. براى این که ایشان را در خواب ببینم، به حضرت سیدالشهدا علیه السلام متوسل شدم. همان شب ایشان را در خواب دیدم، به ایشان گفتم: چرا در این مدت، به خواب من نیامدید؟ گفت: گرفتار بودم. گفتم: چرا؟ گفت: هفتصد دینار به مشهدى محمد یزدى ـ که در نجف جنب مدرسه ى حکیم بقالى دارد ـ پول سرکه شیره بدهکارم و از این جهت در عذابم.
مردى از انصار فوت كرد در حالى كه دو دينار بدهكار بود، نبى اكرم صلى الله عليه و آله بر او نماز نخواند، تا بعضى از اقوامش ضامن اداى دين او شدند، آن گاه رسول اكرم صلى الله عليه و آله بر او نماز خواند
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:
اهل آتش از بوى چهار نفر در اذيت و آزارند، اينان از حميم جهنم مىآشامند و فريادشان به واويلا بلند است، يكى از آنها در صندوقى از آتش است و آن كسى است كه از دنيا رفته و حقى از حقوق مردم برگردن او مانده
در كتاب «الواعظ» نوشته عالم بافضيلت حاج شيخ محمّد على ربانى اصفهانى كه در چند جلد تدوين شده و محصولى از آيات قرآن و روايات است،:
دو نفر تصميم قطعى گرفتند خود را براى ديدن ولىّ زمان امام دوازدهم آماده كنند، به تزكيه نفس مشغول شدند، چون در خود لياقت زيارت آن جناب را يافتند به مكه شتافتند، يكى از آنان به وقت طواف به محضر مقدس ولى امر رسيد، عرضه داشت: اگر اجازه بفرماييد دوستم نيز خدمت شما برسد، حضرت فرمود:
او لايق ديدار من نيست؛ زيرا در راه سفر به مكه به زمين گندمزارى رسيديد، او يك دانه گندم از خوشه چيد براى اين كه ببيند گندم رسيده يا هنوز خام است، پس از بررسى كردن، آن يك دانه گندم را به همان زمين انداخت، كسى كه بدون اذن صاحب مال به مال دستدرازى كند لايق ديدار حجت خدا نيست!!
حضرت مسلم در لحظات آخر عمر به عمر بن سعد چند وصیت کرد و یکی از آنها این بود که برای گذراندن زندگی در این شهر، مبلغ هزار درهم قرض کردم. زره و لباس جنگی مرا بفروش و بدهی مرا بپرداز.
چون حق الناس از مهمترین محورهای دینداری است
کسانی که رعایت حرام و حلال در واقع حق الناس نکنند، بنای دین و دینداری را خاکستر میکنند،
حق الناس سه مرحله دارد
که پائین ترین مرحله آن مال مردم است، عنوان کرد: مال مردم محترم است و کسی حق ندارد حتی به اندازه یک دانه گندم یا یک قطره آب بدون رضایت شرعی برمال مردم تصرف کند و اگر چنین شد باید درصدد جلب رضایت صاحب آن برآید، وگرنه در قیامت عبادتها، روزه و نمازهای کسی که بر مال دیگری تجاوز پیدا کرده به صاحب مال داده میشود تا رضایت او جلب شود.
روزی در نجف اشرف حضرت امام خمینی می خواست برای نماز جماعت وارد مسجد جامع شیخ انصاری شود. جلو ی در انباشته از کفش نمازگزاران بود به طوری که جای پا گذاشتن نبود. امام وقتی به کفش کن رسید و آن وضع را دید، توقف کرد و از پا گذاشتن بر روی کفش مردم خودداری ورزید،. پله مردم – کاپوت ماشین مردم حق الناس است
درکتاب کبریت احمر: حضرت عیسی (ع) از کنار قبری می گذشت از خدای متعال خواست که صاحب قبر را زنده کند تا از او چیزی بپرسد. همین که زنده شد از او سوال کرد : حالت در عالم برزخ چگونه است ؟ عرض کرد : من باربری بودم ٬ روزی مقداری هیزم برای کسی بر دوش داشتم و می بردم ٬ خلالی از آن جدا کردم که دندان خود را با آن خلال کنم از آن زمان که مرده ام تا به حال گرفتار کیفر همان عملم -
مرحله دوم حق الناس که مهم تر از مرحله اول و متاسفانه در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است؛ عمر و وقت مردم است که اگر بخواهیم محاسبه کنیم، میلیاردها ساعت از وقت با ارزش مردم در جامعه تلف میشود.
توقفهای بیجای رانندگان در خیابان ها، سد راه مردم شدن، حرافی بیش از اندازه گوینده های همایش ها و سخنوران یا وعاظ، پاسخگویی ارباب رجوع در اداره ها و... را از جمله این موارد است
گاه تخریب روح و روان همدیگر عرف امروز جامعه می شود؛ ایجاد مزاحمت برای اطرافیان با صدای ساز و آواز عروسی، صدای رادیو و بلندگو، بوق ماشین، صوت عزاداری خویشان، بدرقه و خداحافظی با مهمان با صدای بلند و... که باید پاسخگوی ضایع شدن عمر مردم در قامت باشیم.
آبروی مردم؛ بالاترین نوع حق الناس
سومین مورد حق الناس را آبروی مردم است
غیبت و تهمت که سبب ریختن آبروی مردم می شود، بالاترین نوع حق الناس است کمتر به آن توجه میشود به خصوص انسان مومن که عظمت آن از کعبه بیشتر است.
جریان شخص مورد اعتمادی که درآبجوش میسوخت برای حق الناس – جریان شخصی که کنار مولا خانه داشت از آبروداری و رعایت حق الناس
همه ما امید داریم به بخشش حق الله در روز محشر.
ولی اگر حق الناسی به گردنت باشد، حتی به اندازه سر سوزنی، خلعت آخرتت با تربت خالص کربلا هم نوشته و متبرک شده باشد که هیچ، با بوریای اباعبدالله هم کفنت کرده باشند و پایین پای حضرتش هم دفن شده باشی- مگه دفن کشته های سپاه یزید در کربلا نفع به حالشان دارد – دفن اولی و دومی کنار قبر پیامبر نفعی به حالشان دارد - مگه دفن هارون کنار قبر امام رضا نفعی به حالش دارد ؟ جریان صنم – جریان موسی و قارون
امام صادق(ع) هیچ عبادتی را برتر از ادای حق مؤمن ندانسته است.[۱۷] در حدیث مَناهی، از پیامبر اسلام(ص) آمده است کسی که حق دیگری برگردنش است و توان پرداخت آن را دارد، ولی در پراخت آن امروز و فردا میکند، هر روز در پروندهاش معادل گناه عَشّار، ثبت میشود.[۱۸] عشار به کسی میگفتند که به دستور حاکم ستمگر، یکدهم اموال مردم را بهزور دریافت میکرد
حقالناس با توبه و شهادت در راه خدا بخشیده نمیشود بلکه باید جبران شود یا صاحبحق آن را ببخشد.
حق الناس یا مسائل مالی هست
یا تضییع حق دیگران
نباید فکر کنیم که حق الناس فقط جنبه مادی دارد بلکه هر حقی که ضایع شود و فرد مقابل راضی نباشد حق الناس محسوب میشود،مثلا: عدم رعایت حق والدین (داستان حضرت یوسف و عدم احترامش به پدر و عواقب آن انک لا تحترم لابیک) عدم رعایت حق همسر(داستان سعد بن معاذ) حضرت فاطمه عليهاالسلام : يا أباالحَسَنِ! إنّي لأَستَحيي مِن إلهي أن اُكَلِّفَ نَفسَكَ مالاتَقدِرُ عَلَيهِ- حق فرزندان(انتخاب نام نیک – عقیقه – آموزش قرآن – تسهیل ازدواج
حق الناس فقط مسایل مالی نیست – دل کسی را شکستن –توهین کردن - رعایت نکردن حقوق اجتماعی (مثلا عبور ممنوع رفتن- عبور از چراغ قرمز – پارک وسیله نقلیه در محل پارک ممنوع یا جایی که برای مردم مزاحمت است – عدم رعایت نوبت در صف نانوایی -اتوبوس -ایجاد آلودگی صوتی- عدم پرداخت بدهی و قرض،تجاوز به حریم شخصی دیگران، دزدی(کم کاری –کم فروشی – فریب – خسارت )، گرانفروشی، غیبت، تهمت، خشونت و نزاع، بی حجابی و بی عفتی، چشم چرانی –عدم احترام به پدر و مادر، عدم رعایت حقوق همسایه، ، شهادت دروغ، ... و هر حقی که ضایع شود و صاحب حق راضی نباشد همه جزو موارد حق الناس است.
در شب عاشورا امام حسین علیه السلام فرمودند هرکس حق الناس به گردنش باشه توی کربلا کشته بشه و خونش با خون من مخلوط بشه حق الناس به گردنش باشه شهادتش نفعی به حالش نداره
امشبم شب قئره تصمیم نگیری حق مردم و اداکنی بک یا الله نفعی به حالت نداره
با اینکه شهادت عالی ترین مقام برای بشریته و اولین قطره خون شهید شهید سبب آمرزش گناهانش هست ولی اگر بدهکار مردم باشه شهادتش نفعی به حالش نداره
قالَ الْباقِرُ عليه السلام: اَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ الشَّهيدِ كَفّارَةٌ لِذُنُوبِهِ اِلاَّ الدَّيْنِ فَاِنَّ كَفّارَتَهُ قَضاءُهُ.حديث حديث
امام باقر عليه السلام فرمود: اولين قطره خون شهيد كفاره گناهان اوست مگر بدهيها، كه كفاره آن اداى آن است.
پیامبر وارد مسجد شدند فرمودند هل ههنامن بنی نجار احد
فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 16 تاريخ : دوشنبه 20 فروردين 1403 ساعت: 18:59