بدعت یا سنت های غلط

ساخت وبلاگ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إيّاكَ أنْ تَسُنَّ سُنّةَ بدعةٍ ؛ فإنَّ العبدَ إذا سَنَّ سُنّةً سيّئةً لَحِقَهُ وِزْرُها و وِزْرُ مَن عَمِلَ بها

مبادا سنّتى را بدعت گذارى؛ زيرا اگر بنده سنّت بدى را به وجود آورد گناه آن و گناه كسى كه به آن عمل كند به گردن اوست( بحار الأنوار : ۷۷ / ۱۰۴ / ۱ )

السُّنَّةُ ما سَنَّ رَسولُ اللّهِ ، وَ البِدعَةُ ما اُحدِثَ مِن بَعدِهِ

امام على عليه السلام :ما هَدمَ الدِّينَ مثلُ البِدعِ چيزى مانند بدعتها دين را ويران نكرده است

أمّا أهلُ البِدعةِ فالمُخالِفونَ لأمرِ اللّه ِ و لِكتابهِ و رسولِه ، العاملونَ بِرأيِهم و أهوائهِم و إنْ كَثُروا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود :أصحابُ البِدعِ هم أصحابُ الأهواءِ ، ليسَ لَهُم تَوبةٌ ، أنا مِنهُم بَريءٌ و هُم مِنّي بُراءُ- أهلُ البدعِ كِلابُ أهلِ النّارِ ( كنز العمّال : ۲۹۸۶ )

إذا رأيتُم صاحِبَ بِدعةٍ فاكْفَهِرّوا في وجهِهِ هرگاه بدعتگذارى را ديديد، به او رو تُرش كنيد

مَن تَبَسّمَ في وجهِ مُبتَدِعٍ فقد أعانَ على هَدمِ دِينِهِ هر كس به روى بدعت گذار لبخند بزند، به نابود كردن دين خود كمك كرده است( بحار الأنوار : ۴۷ / ۲۱۷ / ۴ )

مَن أرْعَبَ صاحِبَ بِدعةٍ مَلأَ اللّه ُ قلبَهُ أمْنا و إيمانا

هر كس بدعتگذارى را مرعوب سازد خداوند قلب او را از آرامش و ايمان بياكَنَد

مَن أعرَضَ عن صاحِبِ بِدعةٍ ، بُغْضا لَهُ ، مَلأ اللّه ُ قلبَهُ أمْنا و إيمانا

هر كس به نفرت و دشمنى از بدعت گذار روى گرداند، خداوند دل او را از آرامش و ايمان لبريز مى سازد

مَن أعرَضَ عن صاحِبِ بِدعةٍ ، بُغْضا لَهُ ، مَلأ اللّه ُ قلبَهُ يقينا و رِضا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :

إذا رأيتُم أهلَ الرِّيَبِ و البِدعِ من بَعدي فأظْهِروا البَراءةَ مِنهُم ، و أكْثِروا مِن سَبِّهِم ، و القَولِ فيهِم و الوَقِيعةِ ، و ناهِبُوهُم كَي لا يَطْمَعوا في الفسادِ في الإسلامِ ، و تَحْذرَهُم النّاسُ و لا يَتَعلّموا مِن بِدَعِهِم ، يَكتُبِ اللّه ُ لكُم بذلكَ الحَسَناتِ ، و تُرفَعْ لكُم بها الدّرَجاتُ في الآخِرَةِ

هرگاه شكّاكان و بدعت گذارانِ پس از من را ديديد، از آنان بيزارى نشان دهيد و تا مى توانيد به ايشان دشنام دهيد و بد بگوييد و بر آنان بتازيد، تا از تباه كردن اسلام نااميد شوند، و مردم از آنان بر حذر باشند و از بدعتهاى آنان چيزى نياموزند، بدين سان خداوند در عوض آن براى شما ثوابها مى نويسد و به خاطر اين كار درجات شما را در آخرت رفعت مى بخشد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ تعالى لا يَقبَلُ لصاحِبِ بِدعةٍ صَوما و لا صَلاةً و لا صَدَقةً و لا حَجّا و لا عُمرةً و لا جِهادا و لا صَرْفا و لا عَدْلاً

خداوند از بدعت گذار نه روزه اى مى پذيرد، نه نمازى، نه صدقه اى ، نه زكاتى، نه حجّى، نه عمره اى، نه جهادى، نه توبه اى و نه فديه اى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : عَملٌ قليلٌ في سُنّةٍ خيرٌ مِن عملٍ كثيرٍ في بِدعةٍ

عمل اندك مطابق با سنّت، بهتر است از عمل بسيار كه با بدعت همراه باشد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :أبَى اللّه ُ لصاحِبِ البدعةِ بالتّوبةِ خداوند توبه بدعت گذار را نمى پذيرد

رَوَينا عنِ الصّادقِينَ عليهم السلام أ نّهُم قالوا : إذا ظَهَرتِ البِدعُ فعلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ ، فإنْ لَم يَفعلْ سُلِبَ نورَ الإيمانِ

هرگاه بدعتها سر بردارند، عالِم بايد علم و دانش خود را آشكار سازد و اگر چنين نكند، نور ايمان از او سلب مى شود

أَيْنَ الْمُدَّخَرُ ذخیره خدا لِتَجْدِيدِ الْفَرائِضِ وَالسُّنَنِ ؟ أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ برگزیده لِإِعادَةِ الْمِلَّةِ وَالشَّرِيعَةِ ؟ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ آرزو شده لِإِحْياءِ الْكِتابِ وَحُدُودِهِ ؟ أَيْنَ مُحْيِي زنده کننده مَعالِمِ الدِّينِ وَأَهْلِهِ ؟ أَيْنَ قاصِمُ درهم‌شکننده شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ ؟ أَيْنَ هادِمُ ویران‌کننده أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَالنِّفاقِ ؟ أَيْنَ مُبِيدُ نابودکننده أَهْلِ الْفُسُوقِ وَالْعِصْيانِ وَالطُّغْيانِ ؟ أَيْنَ حاصِدُ دروکننده فُرُوعِ الْغَيِّ وَالشِّقاقِ؛

أَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَالْأَهْواءِ ؟ أَيْنَ قاطِعُ حَبائِلِ الْكِذْبِ وَالافْتِراءِ ؟ أَيْنَ مُبِيدُ الْعُتاةِ وَالْمَرَدَةِ ؟ أَيْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنادِ وَالتَّضْلِيلِ وَالْإِلْحادِ ؟کجاست محوکننده آثار انحراف و هواهای نفسانی، کجاست قطع‌کننده دام‌های دروغ و بهتان، کجاست نابودکننده سرکشان و سرپیچی‌کنندگان، کجاست ریشه‌کن‌کننده اهل لجاجت و گمراهی و بی‌دینی،

اعراب جاهلی از منحط‌ترین فرهنگ‌ها برخوردار بودند؛ زیرا:

1 ـ بت‌ها را پرستش می‌كردند. (1)

2 ـ از فرزند دختر متنفر بودند و گاهی، با دست خود او را زنده به گور می‌كردند. (2)

3 ـ ملائكه را دختران خدا می‌دانستند. (3)

4 ـ عبادات عجیبی داشتند، مثل: سوت كشیدن و كف زدن نزد خانۀ خدا، به عنوان نماز. (4) و طواف خانۀ خدا به حالت عریان و لخت مادرزاد. (5)

5 ـ احكام و قوانین زشت و بی معنا در مورد گوشت‌های حلال و حرام داشتند. (6)

6 ـ ازدواج با همسر مطلّقه فرزند خوانده و نیز ازدواج با همسر مطلّقۀ بردۀ آزاد شده را حرام می‌دانستند

1 ـ استفاده از نوارهای موسیقی مبتذل در مراسم عروسی.

2 ـ سوار كردن عروس بدون حجاب شرعی، در اتومبیل تزیین شده و گردش در سطح شهر، و بوق زدنِ ممتدو آزار دهنده در نیمه‌های شب.

3 ـ استفاده از موسیقی‌های مطرب و غیر شرعی توسط رانندگان برون شهری در اتوبوس‌ها و...

4 ـ فیلم برداری و گرفتن عكس از عروس، با حالت بی حجابی توسط افراد نامحرم.

5 ـ پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ و تحریك كننده.

6 ـ انتخاب دوست دختر توسط پسران جوان و دوست پسر از جانب دختران جوان.

7 ـ برهنه گذاشتن پاها یا پوشیدن جوراب‌های بدن نما از سوی بعضی بانوان.

8 ـ بیرون گذاشتن موی جلو سر و تزیین آن از جانب بعضی دختران و بانوان.

9 ـ آراستن غلیظ چهره از سوی بعضی خانم‌ها در منظر نامحرمان.

10 ـ گرایش به مُدها و شیوه‌های غربی اصلاح موی سر و پوشیدن لباس و....

11 ـ دیدن فیلم‌های مستهجن و منافی عفت در جمع خانواده ها.

12 ـ تراشیدن ریش. آیة الله شهید حاج شیخ محمدتقی بافقی رحمه الله و تحمل ضرب و شتم در برابر «نهی از منكر»

روزی حضرت آیة الله بافقی جهت استحمام به حمام عمومی تشریف می‌برد. البته هر فرد با ورود به محوطۀ اصلی حمّام، شخصیت ظاهریش كه با لباس شناخته می‌شود، نامعلوم خواهد بود. در آن جا بین ثروتمند و فقیر، شاه و گدا، فرقی نیست و همه یكسان و مانند هم می‌باشند. وقتی آیة الله بافقی به داخل حمام وارد می‌شود، ناگهان با صحنه‌ای رو به رو می‌شود كه باید به وظیفۀ خویش؛ یعنی، «نهی از منكر» عمل نماید. می‌بیند فردی در برابر آینه مشغول تراشیدن ریش خود هست. به او نزدیك می‌شود و برای ادای تكلیف دینی خود و شكستنِ این سنّت غلط كه مورد تحریم مراجع بزرگوار است، به وی تذكّر می‌دهد كه: آقا این عملی كه شما انجام می‌دهید؛ یعنی، تراشیدن ریش، حرام است و آن را ترك كن. آن شخص كه یكی از سرهنگ‌های بلند پایۀ ارتش رضا شاه خائن بود، وقتی در برابر نصایح خیرخواهانه آن اُسوۀ تقوی و پرهیزگاری واقع می‌شود، غضبناك شده و بی درنگ سیلی محكمی به صورت آن عالِم وارسته می‌نوازد.

آیة الله بافقی با مواجه شدن با چنین عكس العملی، طرف دیگر صورت خویش را به سوی آن شخص می‌گیرد و می‌فرماید: «به این طرف صورتم نیز سیلی دیگری بزن و از این كار حرام دست بردار!»

آن شخص مغرور وقتی با این همه بزرگواری و سعۀ صدر آیة الله بافقی رو به رو می‌شود، از دلاّك حمّام كه آیة الله بافقی را می‌شناخت، سؤال می‌كند این آقای بزرگوار كیست؟ و او جواب می‌دهد ایشان حضرت آیة الله حاج شیخ محمدتقی بافقی می‌باشند. وقتی سرهنگ ارتش رضاشاهی، آن عالم جلیل القدر را می‌شناسد، خدمت ایشان شرفیاب می‌شود و با نهایت پشیمانی، عذرخواهی و طلب عفوّ و بخش می‌كند و به ایشان قول می‌دهد كه از آن زمان به بعد دست از عمل «ریش تراشی» بردارد و تا پایانِ عمرِ مرحوم آیة الله بافقی از نزدیكان و مریدان ایشان محسوب می‌گردد.

13 ـ ساختن حلقۀ طلای مخصوص مردان از سوی بعضی زرگرها.

14 ـ خرید و فروش طلای مخصوص مرد در بازار زرگری.

15 ـ زشت و قبیح شمردن ازدواج موقّت.

16 ـ ترك ادای فریضۀ نماز از سوی بعضی افراد.

17 ـ ترك فریضۀ خمس و زكات و وجوهات شرعی دیگر.

18 ـ ترك روزه از طرف بعضی افراد به بهانه‌های واهی، و....

رسم نارنج‌زنی در شمال یا نار زنی

در برخی از استان‌های شمالی کشور، رسمی به‌نام نارنج‌زنی وجود دارد. در مراسم ازدواج، داماد با نقل و سکه به استقبال عروس خانم رفته و بعد نارنج به سمت او پرتاب می‌کند. سپس به همراه یکدیگر، دور چاهی گشته و عروس خانم به امید سفیدبختی، سکه‌ای داخل چاه می‌اندازد.

تعارف شاه عبدالعظیمی یا شابدوالعظیمی- قابل شما را ندارد. مهمان ما باشید، این‌که به دروغ، دیگران را به خانه خود، شرکت خود، ماشین خود، ویلا خود، به خوردن غذای خود دعوت کنیم درحالی که هیچ‌ علاقه‌ای به عملی کردن این دعوت نداریم، نه تنها در ترویج و توسعه دوستی و روابط صمیمانه، تاثیری ندارد، بلکه در درازمدت، ریشه‌های نفرت و خشونت و حقه‌بازی و دورویی را در جامعه پرورانده که زمینه ساز مشکلات اساسی در فرهنگ عامه خواهد شد= این‌که شما چه در حال خرید انگشتر مرصع زمردنشان از معروف‌ترین جواهری ایران باشید چه در حال پرداخت پول خرید یک دبه ماست پاستوریزه، فروشنده به شما می‌گوید قابل ندارد و مهمان ما باشید!

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 7 تاريخ : دوشنبه 3 ارديبهشت 1403 ساعت: 14:02