آثار و برکات نماز در کلام امام سجاد ع 2 ( متن منبر و سخنرانی)

ساخت وبلاگ

آثار و برکات نماز در کلام امام سجاد ع 2

حَقُّ الصَّلَاةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ راه یافتن إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ أَنْتَ فِیهَا قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیِ‏ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ قُمْتَ مَقَامَ‏ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ‏ الْحَقِیرِ الرَّاغِبِ مشتاق‏ الرَّاهِبِ ترسان ‏الرَّاجِی‏ الْخَائِفِ‏ بیمناک الْمُسْتَکِینِ‏ بیچاره الْمُتَضَرِّعِ‏ بينوا و زارى كننده الْمُعَظِّمِ لِمَنْ کَانَ بَیْنَ یَدَیْهِ‏ به احترام كسى كه در مقابلش ايستاده اى بِالسُّکُونِ‏ آرامش وَ الْوَقَارِ وَ تُقْبِلَ رو میکنی عَلَیْهَا بِقَلْبِکَ‏ وَ تُقِیمَهَا بپا میداری بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا»

1-نماز، اساسی‌ترین رشته الفت و عالی‌ترین عامل محبت بین بنده و خداست .

2-نماز، نور دل و صفای قلب ، سلامت روان و فروغ جان بندگان شایسته حق است .

3-نماز مثل ریسمانی است که تمام هستی انسان را به ملکوت پیوند می‌دهد.

4- نماز، پناه بی‌پناهان، گلستان روح افزای عاشقان، چراغ سحر مشتاقان، نور وجود عارفان، و سیر کمال آگاهان است.

5-نماز، زنده کننده جان، ظهور دهنده حیات جاودان، راز و نیاز دردمندان روشنی راه رهروان، دلیل گمراهان، امید امیدواران، و دستگیره نجات انسان است.

6-نماز برتر از همه عبادات، منبع همه برکات، تزکیه کننده صفات و حقیقت تمام کاینات است.

7-نماز، هویت ایمان و باعث رسیدن به بهشت و رضوان است.

نماز، عشق سالکین، و رحمت واسعه حضرت ارحم الراحمین است.

نماز انسان را به خدای سبحان نزدیک میسازد انسان خاکی، را به اوج ملکوت میرساند زیرا الصلاه معراج المومن - نماز، معراج مومن است.

مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ: أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم - إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله عزَّ و جلّ إلَیه- و فيها مَرضاةُ الرَّبِّ عَزَّ و جلَّ،

1-نـمازگزار با گفتن (الله اكبر) ابهت همه ابرقدرت ها را مى شكند وسوسه هاى ابليس و جاذبه هاى مادى از بین میبره میگه من خدا دارم چه غم دارم

2-بـا گفتن (بسم الله الرحمن الرحیم ) به كار خود قداست و كرامت مى دهد و در خود تـوكـل و وابستگى به قدرت غيبى ايجاد مى كند و به همه دنیا اعلام مـى كـنـد قدرتى كه من به او پناه آورده ام, سرچشمه مهربانى ها است.

3-بـا (الـحـمـدلله رب العالمين) اولا خودش از اطاعت انسان هاى پست رها مى كند.

دوما قدرت لايزال خدا را بر تمام جهانيان حاكم مى داند.

4-با (الرحمن الرحيم) تمام هستى را از آن خدا معرفى مى كند. و بيان مى كند كه نه تنها نعمت هاى مادى خدا ما را احـاطه كرده بلكه نعمت هاى معنوى خداوند نيز ما را فراگرفته است. خدا رحم میکند در دنیابر مومن و کافر و...

5-بـا گـفتن (مالك يوم الدين) مسير و آينده راه را مشخص مى كند قاضی را معرفی میکنه اونکه الان دارم براش نماز میخونم روز قیامت پروندم دستشه او حکم منو صادر میکنه -

6- (اياك نعبد واياك نـستعين) یعنی من غلام حلقه به گوش کسی نیستم تنها مطيع امر خدایم و تنها از او يارى مى طلبم. میشه مثل حضرت ابراهیم ع

7-با گفتن (اهدنا الصراط المستقيم) از خدا طلب هدايت مى كند, ائمه رو طلب میکنه

8- با گفتن (صراط الذين انعمت عليهم) الگوها را مشخص مى كند.

9-بـا (غـيـر الـمغضوب عليهم ولا الضالين) خط بطلان میکشه بروی همه چیز های انحرافی

10-بـا ركوع در برابر عظمت پرورگار عالم , اظهار بندگى و اطاعت مى كند و فـروتنى و تواضع و خضوع و خودشو به خدای سبحان نشان مى دهد.

11-با سجده, تذلل و اظهار كوچكى و خاكسارى در برابر خدا را نمايان مى سازد.

12-با تشهد خدا را شاهد اعمالش میداند و به پیامبر سلام میکنه - سلامی که سلامتی را برای او به ارمغان میاره

لذا تاکید شده که انسان در هر حالى كه هست باید نماز بخواند چه مريض ، چه مجروح و حتى هنگامى كه در بستر افتاده ، نماز از او ساقط نمى شود. اگر نمى تواند بايستد، بايد نشسته نماز بخواند، اگر نشسته نيز نمى تواند، بايد خوابيده عبادت گزارد و حتى اگر به حركت در آوردن اعضا برايش ميسر نيست ، به اشاره حركت چشم و ابرو نماز گزارد.

قا ل ص - بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ جون ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر- -الصَّلاة نُورُ المُؤمِن - الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافر -الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه - اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن - الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم - الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ- إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله عَزَّوجلّ- الصَّلاهُ -عَلَمُ الایمَان الصَّلاة -عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة

مخصوصا نماز خالصانه

اخلاص در نماز خیلی مهمه

شما چیز قلابی قبول نمیکنی مدرک پول و مواد غذایی چطور خدا قبول کنه از شما

از علی آموز اخلاص عمل جریان جنگ خندق و عمروبن عبدود و توهین بحضرت

هر وقت هنگام نماز می رسید امیرالمؤمنین - علیه السّلام - حال اضطراب و تزلزل پیدا می کرد. در جنگ صفین تیری بر ران مقدسش وارد شد هر چه کردند در موقع عادی خارج نمایند نتوانستند، از شدت درد و ناراحتی آن جناب.

خدمت امام حسن - علیه السّلام - جریان را عرض کردند. فرمود: صبر کنید تا پدرم به نماز بایستد زیرا در آن حال چنان از خود بیخود می شود که به هیچ چیز متوجه نمی گردد. به دستور حضرت مجتبی در آن حال تیر را خارج کردند.

بعد از نماز علی - علیه السّلام - متوجه شد خون از پای مقدسش جاری است. پرسید چه شد؟ عرض کردند تیر را در حال نماز از پای شما بیرون کشیدیم

«إِلَهِی کَمْ مِنْ مُوبِقَةٍ حَمَلْتَهَا عَنِّی فَقَابَلْتَهَا بِنِعْمَتِکَ وَ کَمْ مِنْ جَرِیرَةٍ تَکَرَّمْتَ عَنْ کَشْفِهَا بِکَرَمِکَ إِلَهِی إِنْ طَالَ فِی عِصْیَانِکَ عُمُرِی وَ عَظُمَ فِی الصُّحُفِ ذَنْبِی فَمَا أَنَا مُؤَمِّلٌ غَیْرَ غُفْرَانِکَ وَ لَا أَنَا بِرَاجٍ غَیْرَ رِضْوَانِک‏»؛ پروردگارا! چه بسا گناهانی که از آن چشم‌پوشی کرده و در مقابل آن، نعمتی به من ارزانى داشتى و چه بسیار خطاهایی که با لطف و کَرَمت از افشای آن خودداری کرده‌ای. پروردگارا! اگر عمر من در نافرمانى از تو دراز شد و گناه من در نامه عملم بزرگ؛ پس همانا من به چیزى جز آمرزش تو دل نبسته‌ام و جز به خشنودى تو امیدوار نیستم.

جریان ابو ادرداء«إِلَهِی أُفَکِّرُ فِی عَفْوِکَ فَتَهُونُ عَلَیَّ خَطِیئَتِی پروردگارا! هرگاه به عفو تو می‌اندیشم، گناهم بر من سبک می‌شود ثُمَّ أَذْکُرُ الْعَظِیمَ مِنْ أَخْذِکَ فَتَعْظُمُ عَلَیَّ بَلِیَّتِی و هرگاه به شدت سخت‌گیرى تو می‌اندیشم عذابی(که شاید دچارش شوم) فکرم را به شدت می‌آزارد... آهِ إِنْ أَنَا قَرَأْتُ فِی الصُّحُفِ سَیِّئَةً أَنَا نَاسِیهَا وَ أَنْتَ مُحْصِیهَا فَتَقُولُ خُذُوهُ واى اگر در کارنامه‌ام گناهى ببینم که آن‌را فراموش کرده بودم و تو آن‌را به حساب آورده‌باشى و بگویى فرو گیریدش فَیَا لَهُ مِنْ مَأْخُوذٍ لَا یُنْجِیهِ عَشِیرَتُهُ وَ لَا تَنْفَعُهُ قَبِیلَتُهُ واى بر گرفتارى که عشیره‌اش نمی‌توانند نجاتش دهند و قبیله‌اش براى او سودى نمی‌رساند... آهِ مِنْ نَارٍ تُنْضِجُ الْأَکْبَادَ وَ الْکُلَى واى از آتشى که جگرها و کلیه ها را می‌سوزاند آهِ مِنْ نَارٍ نَزَّاعَةٍ لِلشَّوَى وای از آتشی که گوشت و پوست را می‌کَنَد. آهِ مِنْ غَمْرَةٍ مِنْ مُلْتَهَبَاتِ اللَّظَى‏»؛..... واى از فرو گرفتن شراره‌اى از شراره‌هاى آتش‏»

اشاره به حججی و سردار سلیمانی

وای بحال کسی که نماز نخونه - به درخت آب بدی ثواب داره ولی اگه به بی نماز آب بدی نیزه گرفتی با خدا میجنگی

قَالَ النَّبِيُّ (ص): « مَنْ أَعَانَ عَلَى تَارِكِ الصَّلَاةِ بِلُقْمَةٍ أَوْ كِسْوَةٍ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ سَبْعِينَ نَبِيّاً أَوَّلُهُمْ آدَمُ وَ آخِرُهُمْ مُحَمَّد

مَن تبسَّمَ فی وجهِ تارکِ الصلاةِ فَکأنَّما هَدَمَ الکعبةَ سَبعِینَ مرَّةً ؛ (لئالی الاخبار ج3 و جامع الأخبار للشعیری ج1)

دو چیز جامعه را منحرف میکنه 1- ضایع کردن نماز -2 اتباع شهوات

البته مردم بخاطر همین ها1- تطمیع شدند و2 بغضشان شعله ور شد و 3-جهلشان افزون شد امامشان و نشناختند

بخاطر بی نمازی برکات از زندگی انسان میره

جریان استخوان بینماز در باغ صحابی امام صادق

اگه انسان نماز نخونه چاههایی سر راهش قرار میگیره جریان زن گرفتار در مدینه

قال علی ع إنّ الإنسانَ إذا كانَ في الصَّلاةِ فإنّ جَسَدَهُ و ثيابَه و كُلَّ شَيءٍ حَولَهُ يُسَبِّحُ

و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک

نمره اعمال صالح بستگی به نمره نمازت داره

اگه نمازتو بموقع بخونی همه چی بموقع درست میشه

والا در همه چیزتو زندگیت تاخیر بوجود میاد- پیشرفت درسی - مقام عنوان ازدواج خانه اولاد پیروزی و غلبه بر دشمن

هنگامى که على علیه السّلام در جنگ صفّین سرگرم نبرد بود، در میان هر دو صف کارزار، مراقب حرکت و وضعیّت خورشید بود (تا ببیند چه وقت به وسط آاسمان مى رسد تا نماز ظهر را بخواند).

ابن عبّاس عرض کرد: ((یا امیرالمؤ منین ، این چه کارى است که مى کنید ؟))

حضرت فرمود: ((منتظر زوال هستم تا نماز بخوانیم .))

ابن عبّاس گفت : ((آیا حالا وقت نماز است با وجود اینکه سرگرم پیکار هستیم ؟))

على (ع ) فرمود: من بخاطر نماز با اینها میجنگم-

پنج شباهت نماز به امیرالمومنین

١- ستون دین الصلوه عمود الدین «على عمود الدین»

٢- معیار و میزان سنجش اعمال الصلاة میزان «السلام علیک یا میزان الاعمال»

٣-نماز با معرفت مایۀ آمرزش الهى است. «من اتى الصلاة عارفا بحق‌ها غفر له‌» مَن زارَ الحُسينَ عليه السلام عارِفا بِحَقِّهِ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ ثوابَ ألفِ حَجَّةٍ مَقبولَةٍ و ألفِ عُمرَةٍ مَقبولَةٍ ، و غَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَأخَّر

۴ـ نماز دژ محکم الهى است. الصلوة حصن من سطوات الشیطان»: «ولایة على بن ابى طالب حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى»

۵ـ نماز مایۀ پذیرفتن سایر اعمال انسان است «ان قبلت قبلت ما سوا‌ها. «لا یقبل اللّه من عبد حسنة حتى یسأله عن حبّ على»

الصّادقُ عليه السلام : إنّ العَبدَ إذا أطالَ السُّجودَ ، قالَ الشيطانُ : وا وَيلاه! أطاع و عَصَيتُ ، و سَجَد و أبَيتُ

در کتابهای میزان الحکمهثواب الاعمال شهاب الاخبار- نهج الفصاحه

موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد- - ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله (سفره )فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات - الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان

- الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال - الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره- الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ لِمُنکَرٍ و نَکِیر- إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ - لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و أوقَعَهُ فِی العَظائِم-لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی عَنِ الفَحشاء و المُنکر-

یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه

قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء- الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: " إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ" - نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران

@@

وای بر بی نماز

قَالَ النَّبِيُّ ص‏ يَقُولُ الْكَلْبُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَنِي كَلْباً وَ لَمْ يَخْلُقْنِي خِنْزِيراً وَ يَقُولُ الْخِنْزِيرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَنِي خِنْزِيراً وَ لَمْ يَخْلُقْنِي كَافِراً وَ يَقُولُ الْكَافِرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَنِي كَافِراً وَ لَمْ يَجْعَلْنِي مُنَافِقاً وَ الْمُنَافِقُ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَنِي مُنَافِقاً وَ لَمْ يَخْلُقْنِي تَارِكَ الصَّلَاة

قال النبي(ص): من احرق سبعين مصحفا، و قتل سبعين نبيا، و زني مع والدته سبعين مرة في الکعبة فهو اقرب برحمة الله من تارک الصلاة

قال رسول الله صلى الله علیه وآله -: تارک الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

فَقَالَتْ يَا أَبَتَاهْ مَا لِمَنْ تَهَاوَنَ بِصَلَاتِهِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ قَالَ يَا فَاطِمَةُ مَنْ‏ تَهَاوَنَ‏ بِصَلَاتِهِ‏ مِنَ‏ الرِّجَالِ‏ وَ النِّسَاءِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِخَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً سِتٌّ مِنْهَا فِي دَارِ الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي قَبْرِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ فَأَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَالْأُولَى يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمُرِهِ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ وَ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِيمَاءَ الصَّالِحِينَ مِنْ وَجْهِهِ وَ كُلُّ عَمَلٍ يَعْمَلُهُ لَا يُؤْجَرُ عَلَيْهِ وَ لَا يَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ السَّادِسَةُ لَيْسَ لَهُ حَظٌّ فِي دُعَاءِ الصَّالِحِينَ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَأَوَّلُهُنَّ أَنَّهُ يَمُوتُ ذَلِيلًا وَ الثَّانِيَةُ يَمُوتُ جَائِعاً وَ الثَّالِثَةُ يَمُوتُ عَطْشَاناً فَلَوْ سُقِيَ مِنْ أَنْهَارِ الدُّنْيَا لَمْ يُرَوِّ عَطَشَهُ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي قَبْرِهِ فَأَوَّلُهُنَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يُزْعِجُهُ فِي قَبْرِهِ وَ الثَّانِيَةُ يُضَيَّقُ عَلَيْهِ قَبْرُهُ وَ الثَّالِثَةُ تَكُونُ الظُّلْمَةُ فِي قَبْرِهِ وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ فَأَوَّلُهُنَّ أَنْ يُوَكِّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يَسْحَبُهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلَائِقُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ وَ الثَّانِيَةُ يُحَاسَبُ‏ حِساباً شَدِيداً وَ الثَّالِثَةُ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ لَا يُزَكِّيهِ وَ لَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ»؛

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 112 تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 ساعت: 15:15