سجایای قبله هفتم و آداب زیارت آنحضرت

ساخت وبلاگ

مهمترین روزهای ماه

اول ذیقعده           ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها

  ۱۱ ذیقعده          ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه الصلاة و السلام

   ۲۳ذیقعده          زیارتی مخصوص آقا امام رضا علیه الصلاة والسلام

روز 25 ماه ذي القعده روز دحو الارض است كه يكي از چهار روزي كه در تمام سال به فضيلت روزه مشهور است و ثواب روزه در اين روز معادل ثواب هفتاد سال روزه داري است و به روايتي كفاره هفتاد سال گناه مي باشد آخرذیقعده            شهادت امام جواد علیه الصلاة والسلام

نماز يكشنبه ذي القعده

اگر مي خواهيد توبه اي مقبول داشته باشيد؟

 اگر مي خواهيد گناهانمان آمرزيده شود ؟

  اگر مي خواهيد طلبكاران ما در روز قيامت از ما راضى شوند ؟

  اگر مي خواهيد با ايمان بميريم ؟

 اگر مي خواهيد هنگام مرگ ،دينمان گرفته نشود

اگر مي خواهيد قبرمان گشاده و نورانى گردد ؟

 اگر مي خواهيد والدينمان از ما راضى گردند ؟

اگر مي خواهيد مغفرت شامل حال والدين شما گردد؟

 اگر مي خواهيد ذريه و نسل ما آمرزيده گردند ؟

  اگر مي خواهيد توسعه رزق پيدا كنيد ؟

  اگر مي خواهيد ملك الموت با ما در وقت مردن مدارا كند و به آسانى جان ما بيرون آيد؟

رسول خدا(صلى الله عليه وآله) كيفيّت نماز را اين گونه بيان فرمود كه، در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام) در هر ركعت، سوره «حمد» يك مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را يك مرتبه بخواند; و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند، ( استغفراللهَ ربّي و أتوب إليه)

 سپس بگويد: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظيمِ

آنگاه بگويد:

يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُ نُوبى، وَذُ نُوبَ جَميـعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.

سه روز روزه در اين ماه:

از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) روايت شده است، هر كس روزهاى پنج شنبه، جمعه و شنبه از ماههاى حرام را روزه بگيرد، عبادت يك سال

چه روزهایی حتما به زیارت برویم؟

علامه‌مجلسی در بحارالانوار بر استحباب زیارت امام رضا(ع) در روزهای خاصی تأکید بیشتری داشته‌اند:

سرتاسر ماه رجب

سرتاسر ماه رمضان

روزهای چهارشنبه

روزهای جمعه

*روز تولد آن حضرت؛ یازدهم ذی‌قعده.

* روز شهادت امام(ع)؛ آخرین روز یا هفدهم ماه صفر یا بیست‌و‌چهارم ماه رمضان.

*روز بیعت مردم با ایشان؛ یعنی روز اول یا ششم ماه رمضان.

* روز بیست‌و‌سوم ذی‌قعده؛ بنابر قولی در چنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده‌اند.

* روز بیست‌و‌پنجم ماه ذی‌قعده؛ معروف‌به روز «دحوالارض»

زیارت یعنی در حوزه اشراقات الهی قدم گذاردن و در دریای رحمت و فیض رحمانی غوطه ور شدن.

زیارت  یعنی حضور یعنی دیدار یعنی  تجلیل و تکریم از مقام شهید جان‌باخته در راه حق؛ زیارت یعنی ادای احترام به پیکره دین و مجسمه تقوی؛ زیارت یعنی دلدادگی و دلباختگی به محبوب، و از دست دادن خودی و خودبینی و در پایان، فانی شدن در راه دوست . زیارت یعنی آئینه تمام نمای خدا را دیدن

قال الرضا (ع) الافمن زارني في غربتي کتب الله له اجر ماه الف شهيد وماه الف حاج معتمر وماه الف مجاهد وحشر في زمرتنا وجعل في الدرجات رفيقا

امام رضا (ع)فرمود :کسي که مرا در غربت زيارت کند خداي متعال براي اومي نويسد :

1-اجر يکصد هزار شهيد

2-اجر يکصد هزار عمره

3-اجر يکصد هزار مجاهد

4-محشور شدن در زمره ما

5-خداي متعال اورا در درجات رفيق ما قرار مي دهد .

قال النبي (ص)ستدفن بضعه مني بخراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته ولا مذنب الا غفر الله ذنوبه

رسول گرامي اسلام (ص)فرمود :بزودي پاره تني از من در خراسان دفن مي گردد .

هيچ گرفتاري اورا زيارت نمي کند مگر اينکه خداي متعال گرفتاريش را برطرف مي سازد .

وهيچگونه گنه کاري مگر اينکه خداوند گناه اورا مي آمرزد .

زيارت با اين همه ارزش آدابي دارد .که اکر با آن آداب وشرايط انجام شود از آن ثوابها بهره مند خواهند شد .

قال الصادق (ع)من اتي قبر الحسين (ع)ماشيا کتب الله له بکل خطوه الف حسنه ومحا عنه الف سيئه ورفع له الف درجه .........

امام صادق (ع)فرمود :کسي که به زيارت قبر امام حسين (ع)بيايد با پاي پياده خداوند به ازاي هرقدمي براي اومي نويسد :

1-هزار حسنه

2-هزار گناه را از پرونده اوازبين مي برد

3-وهزار درجه اورابالا مي برد .

«مَن زارَني عَلی بُعدِ دارِي، أتَیتُهُ یَومَ القیامَةِ في ثَلاثِ مَواطِنَ حَتّی أُخَلِّصُهُ مِن أهْوالِها: إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمیناً وشِمالاً، وعِندَ الصِّراطِ، وعِندَ المیزانِ.»

«هر کس با وجود دوری سرایم به دیدار من آید، روز قیامت در سه جا به نزدش می‌روم تا او را از ترس و وحشت‌های آن‌ رها سازم: هنگامی که نامه‌های اعمال به راست و چپ پراکنده می‌گردد, بر پل صراط، و هنگام سنجش اعمال.»

واين ارزشها وثوابها از آن کسي خواهد شد که آنرا با آداب انجام دهد که به مهم ترين آنها اشاره مي گردد.

براى زيارت­ امام رضا (علیه السلام)، همانند سایر پيشوايان معصوم (علیهم السلام)، آدابی ذکر شده که به طور اختصار به آنها اشاره می شود:

۱٫ غسل زيارت:

۲٫ والبس اطهر ثيابک پوشيدن پاکیزه‌ترین لباس.

۳٫ وامش حافيا حرکت با پای برهنه.

۴٫ حرکت با وقار و آرامش و با گام های کوتاه‏.

وعليک السکينه والوقار بالتکبير والتهليل والتسبيح والتمجيد وقصر خطاک

۵٫ ذکر تکبير (اللَّه اکبر) و تهليل (لا اله الا الله) و تسبيح (سبحان اللَّه) و تحميد (الحمد للَّه) و تمجید (خدا را به مجد و بزرگى ياد کردن)، در طول مسیر.

۶٫ توقف بر در ورودی آستان مقدس و اذن دخول خواندن از طریق یکی از روایات معتبر

اللَّهُمَّ إِنِّي وَقَفْتُ عَلَى بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ بُيُوتِ نَبِيِّكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَدْ مَنَعْتَ النَّاسَ أَنْ يَدْخُلُوا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَقُلْتَ یٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لٰا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلّٰا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي [أَعْتَقِدُ] حُرْمَةَ صَاحِبِ هَذَا الْمَشْهَدِ الشَّرِيفِ فِي غَيْبَتِهِ كَمَا أَعْتَقِدُهَا فِي حَضْرَتِهِ وَ أَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَكَ وَ خُلَفَاءَكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَحْيَاءٌ عِنْدَكَ يُرْزَقُونَيَرَوْنَ مَقَامِي وَ يَسْمَعُونَ كَلَامِي وَ يَرُدُّونَ سَلَامِي وَ أَنَّكَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعِي كَلَامَهُمْ وَ فَتَحْتَ بَابَ فَهْمِي بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِهِمْ وَ إِنِّي أَسْتَأْذِنُكَ يَا رَبِّ أَوَّلًا وَ أَسْتَأْذِنُ رَسُولَكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثَانِياً وَ أَسْتَأْذِنُ خَلِيفَتَكَ الْإِمَامَ الْمُفْتَرَضَ عَلَيَّ طَاعَتُهُ وَ تُسَمِّيهِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ وَ الْمَلَائِكَةَ الْمُوَكَّلِينَ بِهَذِهِ الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ ثَالِثاً

أَ أَدْخُلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ أَدْخُلُ يَا حُجَّةَ اللَّهِ أَ أَدْخُلُ يَا مَلَائِكَةَ اللَّهِ الْمُقَرَّبِينَ

الْمُقِيمِينَ فِي هَذَا الْمَشْهَدِ فَأْذَنْ لِي يَا مَوْلَايَ فِي الدُّخُولِ أَفْضَلَ مَا أَذِنْتَ لِأَحَدٍ

مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلًا لِذَلِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ لِذَلِكَ؛

۷٫ داخل شدن با پای راست و خارج شدن با پای چپ.

۸٫ دعا هنگام داخل شدن به روضه منوره:

موقع داخل شدن به روضه منوّره، این دعا وارد شده است: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيک لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ اللَّهِ

۹٫ خواندن متن زیارتنامه مأثور و معتبر

در زيارت هر امامي خواندن چند زيارتنامه سفارش شده است :

1-زيارت مخصوص خود آن امام

2-خواندن زيارت جامعه کبيره

3-زيارت امين الله

4-زيارت آل ياسين

۱۰٫ خواندن دو ركعت نماز زیارت صلاه رکعتين للزياره عند الفراغ فان کان زائرا للنبي (ص)ففي الروضه وان کان لاحد الائمه فعند راسه: در ركعت اول سوره حمد و يس و در ركعت دوّم بعد از حمد سوره الرحمن. شیخ صدوق می گوید: در صورتی که این دو سوره را بلد نیستی، سوره اخلاص (توحید) را در هر دو رکعت بخوان

۱۱٫ پس از فراغت از نماز زیارت، دعا برای خود و براى پدر و مادر و برادران ايمانى و مبالغه در تضرع و زارى.

تجتهد في الدعاءوالتضرع واکثر من الدعاء لنفسک ولوالديک ولجميع اخوانک

پس تلاش کن در دعا وتضرع به خداي متعال وفراوان دعاکن براي :

الف :خودت

ب:پدر ومادرت

ج:براي همه خواهران وبرادرنت

۱۲٫ بوسیدن ضریح مطهر و تکیه به آن و طلب شفاعت و حوائج از صاحب قبر مطهر. البته در اجرای این ادب زیارت، باید حال دیگر زائران رعایت شود. شایسته است که در صورت کثرت زائران، توقف در کنار ضریح، کوتاه شود تا سایرین نیز به این فوز دست یابند.

۱۳٫ تلاوت قرآن در حرم مطهر و اهدای ثواب آن به روح مطهر امام رضا (علیه السلام)

۱۴٫ توبه و طلب آمرزش و جداشدن از گناهان.

توبه شستشوي درون است از گناهان ومعاصي ودر زيارت هريک از ائمه (ع)بايستي يک خانه تکاني از آلودگيها ورذائل انجام شود .

در دعاي بعد از زيارت امام رضا (ع) مي خوانيم :

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ الدَّائِمُ فِي مُلْكِهِ الْقَائِمُ فِي عِزِّهِ الْمُطَاعُ فِي سُلْطَانِهِ الْمُتَفَرِّدُ فِي كِبْرِيَائِهِ الْمُتَوَحِّدُ فِي دَيْمُومِيَّةِ بَقَائِهِ الْعَادِلُ فِي بَرِيَّتِهِ الْعَالِمُ فِي قَضِيَّتِهِ الْكَرِيمُ فِي تَأْخِيرِ عُقُوبَتِهِ

۱۵٫ بهتر شدن حال معنوی و روحی زائر بعد از زیارت؛ زیرا اگر زیارت مورد قبول قرار گیرد، سنگینی بار گناه و معصیت را می زداید

۱۶٫ در تمام مدت زیارت، خود را در محضر امام (علیه السلام) دیدن. طبیعی است که رعایت این ادب، موجب می شود که زائر از اعمالی که به نحوی باعث آزردگی خاطر مبارک آن حضرت می شود، پرهیز نماید.

۱۷٫ اهتمام به امر نماز واجب (به خصوص نماز جماعت) در صورتی که زیارت با نماز واجب تلاقی نماید.

۱۸٫ احسان و صدقه به خادمان آستان شریف و تعظیم و اکرام آنها؛ زیرا احترام به آنها در واقع احترام به امام (علیه السلام) است. همچنین صدقه و احسان به نيازمندان آن شهر، به ويژه به تنگدستان از دودمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله).

۱۹٫ بعد از تمام شدن زيارت، زود از حرم بيرون آمدن تا شوق، افزون‏تر شود، و هنگام خروج، عقب عقب بيرون آمدن‏.

۲۰٫ پس از بازگشت به خانه، دوباره به حرم و زيارت رفتن و در آخرين زيارت، دعاى وداع خواندن و خواستن از پروردگار برای توفیق بازگشت مجدّد. ‏در هرديدار معمولي يکي از آداب آن خداحافظي است .در زيارت خداحافظي تحت عنوان زيارت وداع آمده است.

اللهم لاتجعله آخر العهد من زيارتي ابن نبيک وحجتک علي خلقک

21- تغيير وتحول -ان يکون الزائر خيرا من قبلها فانها تحط الاوزار اذا صادفت القبول

واينکه زائر بايستي رفتارش بعد از زيارت  بهتر از قبل از زيارت گردد زيرا زيارت سبب آمرزش گناهان است اگر موردقبول واقع شود .

شفايافته: آندره (رضا) سيمونيان

اهل ازبكستان، مقيم همدان

مرحوم ميرزا على نقى قزوينى فرمود:

روز عيد نوروز هنگام تحويل سال در حرم مطهر حضرت رضا (ع ) مشرف بودم جوانی  به من گفت هر چه مى خواهى از اين بزرگوار بخواه .و جریان زندگی خودش و اینجورگفت

حرم رفتم حاجتم ازدواج و تشکیل زندگی بود خیلی از مولا خواستم که حاجت روا بشم آخرشب موقع بستن درهای حرم

چون به كفشداري رسيدم كه كفش خود را بگيرم ديدم يك نفر در آنجا نشسته است و به غير از كفش من كفش ديگري هم نيست.

آن نفر مرا كه ديد گفت نصرالله كاشمري توئي؟

گفتم بلي!! گفت بيا برويم كه ترا خواسته اند. من با او روانه شدم ولي خيال كردم كه چون من از كاشمر بدون اذن پدر خود آمده ام شايد پدرم به يك نفر از دوستان خود نوشته است كه مرا پيدا كند و به كاشمر برگرداند.

معامله‏ي زمين با قرآن

از علامه آقاي فقيه سبزواري کليددار ضريح مقدس نقل شده که از روايات چنين بر مي‏آيد که حضرت امام رضا عليه‏السلام چون به اين سرزمين رسيد گوشه‏اي از باغ نشست رفع خستگي کند و به عادت معهود هر کجا تنها مي‏نشست قرآني که به خط خود آن حضرت بود بيرون مي‏آورد تلاوت مي‏کرد.  قرآن را از جيب مبارک بيرون آورد شروع بخواندن کرد - حميد بن قحطبه آمد قرآن را ديد و جلب توجه او را کرده پرسيد اين قرآن خط کيست؟

امام رضا عليه‏السلام فرمود خط خود من است که آن را نگاشته‏ام! و اين قرآن به خط حضرت رضا عليه‏السلام معروف بود. 

حميد گفت اين قرآن را به من بفروش. امام رضا عليه‏السلام فرمود مي‏فروشم به باغي که داري! حميد حاضر شد باغ را به قيمت قرآن فروخت و قرآن را گرفت. 

امام رضا عليه‏السلام همان شب دستور داد برويد درخت‏ها و اشجار آن را قطع کنيد؟ و بدين جهت آن جا را قطع گاه گفتند.

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 127 تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 0:47