وظایف ما درمورد اهل البیت علیهم السلام محبت به آنان است

ساخت وبلاگ

وظایف ما درمورد اهل البیت علیهم السلام

محبت به آنان است

شورى‌، آيه ٢٣: «قُلْ لاأَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِى‌ القُرْبى‌‏».

قال الهادی ع : بِأَبي أنتُم واُمّي ونَفسي ، بِمُوالاتِكُم عَلَّمَنَا اللّه ُ مَعالِمَ دينِنا ، وأصلَحَ ما كانَ فَسَدَ مِن دُنيانا ، وبِمُوالاتِكُم تَمَّتِ الكَلِمَةُ وعَظُمَتِ النِّعمَةُ وَائتَلَفَتِ الفُرقَةُ ، وبِمُوالاتِكُم تُقبَلُ الطّاعَةُ المُفتَرَضَةُ ، ولَكُمُ المَوَدَّةُ الواجِبَةُ

اعتقاد به ولايت، پايه ايمان و يكتاپرستى است و چنان چه خاندان ولايت، در جامعه حاضر نباشند، جامعه ايمانى فرو خواهد ريخت و ايمان از جامعه رَخت برخواهد بست. آثارِ كلمه توحيد، وقتى در جامعه آشکار خواهد شد كه امامان عليهم السلام به جايگاه اصلى خود باز گردند و مردم، ولايت ايشان را با تمام وجود پذيرا باشند،

قال رسول اللّه صلّی الله علیه وآله:

لَوِ اجْتَمَعَ الْخَلایِق کُلُّهُمْ عَلَی حُبِّ عَلِیِّ بْنِ أبِی طَالِبٍ لَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ و جَلَّ النَّارَ

قال الرضا ع فَإنَّهُمْ مَعادِنُ كَلِماتِكَ و خُزّانُ عِلمِكَ وَ أركانُ تَوحِيدِكَ

قال الباقر ع نَحْنُ أَرْكَانُ الْإِيمَان

قال ص إِنَّ شِیعَتَکَ عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْیَضَّةً وُجُوهُهُمْ حَوْلِی أشْفَعُ لَهُمْ فَیَکُونُونَ غَداً فِی الْجَنَّةِ جِیرَانِی وَ إِنَّ عَدُوَّکَ غَداً یَرِدنا مُسْوَدَّة وُجُوهُهُمْ حَرْبُکَ حَرْبِی وَ سِلْمُکَ سِلْمِی وَ سِرُّکَ سِرِّی وَ عَلَانِیَتُکَ عَلَانِیَتِی وَ سَرِیرَةُ صَدْرِکَ کَسَرِیرَةِ صَدْرِی وَ أنْتَ بَابُ علْمِی وَ إِنَّ وُلْدَکَ وُلْدِی وَ لَحْمَکَ لَحْمِی وَ دَمَکَ دَمِی وَ إِنَّ الْحَقَّ مَعَکَ وَ الْحَقَّ عَلَی لِسَانِکَ وَ فِی قَلْبِکَ وَ بَیْنَ عَیْنَیْکَ وَ أنّ الْإِیمَانَ مُخَالِطٌ لَحْمَکَ وَ دَمَکَ کَمَا خَالَطَ لَحْمِی وَ دَمِی وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أمَرَنِی أنْ أُبَشِّرَکَ أنَّکَ وَ عِتْرَتَکَ فِی الْجَنَّةِ وَ أنَّ عَدُوَّکَ فِی النَّارِ لَا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ مُبْغِضٌ لَکَ وَ لَا یَغِیبُ عَنْهُ مُحِبٌّ لَک

1. عبدالله بن عجلان عن أبي جعفر(ع) في قوله تعالى‌: «قُلْ لاأَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِى‌ القُرْبى‌‏» قال: هم الأئمّة. كافى‌، ج ١، ص ٤١٣:

[٢].قال رسول الله(ص): من أحبّ أن يتمسّك بالعروة الوثقى‌ فليتمسّك بحبّ عليّ و أهل بيتي. بحارالانوار، ج ٢٧، ص ٧٩:

[٣].قال النبي(ص) أوّل ما يسأل عنه العبد حبّنا أهل البيت. همان:

[٤].قال رسول الله(ص) من أحبّنا أهل البيت حشره الله آمناً يوم القيامة. همان:

[٥].قال النبى‌(ص) و أخذ بيد عليّ: من زعم أنّه يحبّني و لا يحبّ هذا فقد كذب. همان:

[٦].ص ٨٥: عن أميرالمؤمنين(ع) قال النبي(ص): أربعة أنا لهم شفيع يوم القيامة: المحبّ لأهل‏بيتي، و الموالي لهم و المعادي فيهم، و القاضي لهم حوائجهم، و الساعي لهم فيما ينوبهم من أمورهم. همان،

امام صادق علیه‌السلام از پیغمبر اکرم نقل می‌کنند که ایشان به امیرمؤمنان علیه‌السلام فرمودند: مَثَلُكَ‏ مَثَلُ‏ قُلْ‏ هُوَ اللَّهُ‏ أَحَدٌ؛ مثل تو در میان مردم همانند سوره توحید است. فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا مَرَّةً فَكَأَنَّمَا قَرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ وَمَنْ قَرَأَهَا مَرَّتَیْنِ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ ثُلُثَیِ الْقُرْآنِ وَمَنْ قَرَأَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ الْقُرْآنَ وَكَذَلِكَ مَنْ أَحَبَّكَ. در آن زمان این حدیث معروف بود که قرائت سوره توحید ثواب ثلث قرآن را دارد و هر کس سه بار سوره توحید را بخواند مثل این است که همه قرآن را خوانده است. حضرت می‌فرماید: محبت تو همانند ذکر گفتن، نماز خواندن یا اعمال جوارحی نیست. محبت امیرمؤمنان اصلا با اعمال دیگر طرف نسبت نیست. مَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ كَانَ لَهُ مِثْلُ ثُلُثِ ثَوَابِ أَعْمَالِ الْعِبَادِ؛ اگر کسی فقط با قلبش تو را دوست بدارد، مثل این است که ثلث ثواب بندگان خدا را به او داده‌اند. وَمَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ وَنَصَرَكَ بِلِسَانِهِ كَانَ لَهُ مِثْلُ ثُلُثَیْ أَعْمَالِ الْعِبَادِ؛ اگر کسی علاوه بر این‌که در دل تو را دوست می‌دارد، با زبان نیز اظهار محبت کند و محبت تو را به دیگران نیز منتقل کند، ثواب دو ثلث اعمال عباد را دارد. وَمَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ وَنَصَرَكَ بِلِسَانِهِ وَیَدِهِ كَانَ له مِثْلَ ثَوَابِ أَعْمَالِ الْعِبَادِ

ابوحمزه ثمالی از امام سجاد سلام‌الله‌علیه نقل می‌کند که ایشان فرمودند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله‏: فِی‏ الْجَنَّةِ ثَلَاثُ‏ دَرَجَاتٍ‏ وَِفی النَّارِ ثَلَاثُ دَرَكَاتٍ.[6] حضرت به طور کلی طبقات بهشت و جهنم را به سه دسته کلی تقسیم کردند. البته در برخی از روایات برای بهشت هفتاد و گاهی درجات فرعی بسیار بیشتری ذکر شده است، اما به طور کلی از یک نظر، به سه بخش تقسیم می‌شود. فَأَعْلَى دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ لِمَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَنَصَرَنَا بِلِسَانِهِ وَیَدِهِ؛ بالاترین مرتبه‌ بهشت از آنِ کسانی است که علاوه بر این‌که ما را در دل دوست دارند و آن را به زبان نیز اظهار می‌کنند، با دست و عمل‌‌شان در راه ما فداکاری کنند. وَفِی الدَّرَجَةِ الثَّانِیَةِ مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَنَصَرَنَا بِلِسَانِهِ؛ طبقه متوسط بهشت برای کسانی است که در دل ما را دوست دارند و با زبان نیز اظهار می‌کنند، اما در عمل کمبود دارند. وَفِی الدَّرَجَةِ الثَّالِثَةِ مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ؛ طبقه پایین کسانی هستند که واقعا ما را دوست دارند، اما این همت را ندارند که راه ما را ترویج کنند و از ما دفاع کنند و در عمل فداکاری کنند. این درباره بهشت بود. جهنم نیز سه بخش دارد: یک بخش، بخش پایینی جهنم است که در قرآن نیز با تعبیر «فِی الدَّرْكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ» آمده است. این بخش جایگاه کسی است که هم در دل دشمن اهل‌بیت است و هم به زبان بدگویی آن‌ها می‌کند و هم با اعمالش علیه آن‌ها فعالیت می‌کند؛ وَفِی أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ النَّارِ مَنْ أَبْغَضَنَا بِقَلْبِهِ وَأَعَانَ عَلَیْنَا بِلِسَانِهِ ویده؛ وَفِی الدَّرْكِ الثَّانِیَةِ مِنَ النَّارِ مَنْ أَبْغَضَنَا بِقَلْبِهِ وَأَعَانَ عَلَیْنَا بِلِسَانِه؛ در قسمت میانی جهنم کسانی هستند که دشمنی‌ خود با ما را اظهار نیز می‌کنند، اما فعالیتی علیه ما نمی‌کنند. وَفِی الدَّرْكِ الثَّالِثَةِ مِنَ النَّارِ مَنْ أَبْغَضَنَا بِقَلْبِهِ؛ گروه سوم کسانی هستند که فقط در دل دشمن اهل‌بیت هستند، اما ترویج دشمنی نمی‌کنند.

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی مفصل، خطاب به سلمان و ابوذر و مقداد فرموده است:ان مودة اهل بیتی مفروضة واجبة علی کل مؤمن و مؤمنة...

امام علی (علیه السلام) فرمود:

علیکم بحب آل نبیکم فانه حق الله علیکم

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

مَن أرادَ اللّه بِهِ الخَیرَ قَذَفَ فی قَلبِهِ حُبَّ الحُسَینِ علیه السلام و حُبَّ زیارَتِهِ.

بحار الأنوار، ج. ۹۸، ص.

و روى سلمان الفارسي قال سمعت رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) و هو يقول: «الحسن و الحسين ابنيّ من أحبّهما أحبّني و من أحبّني أحبّه اللّه و من أحبّه اللّه أدخله الجنّة و من أبغضهما أبغضني و من أبغضني أبغضه اللّه و من أبغضه اللّه أدخله النار على وجهه.»

ثوبان غلام آزاد شده پیامبر است «فَقَامَ ثَوْبَانُ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ ص: فَقَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى قِيَامُ السَّاعَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا ذَا أَعْدَدْتَ لَهَا إِذْ تَسْأَلُ عَنْهَا فَقَالَ ثَوْبَانُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَعْدَدْتُ لَهَا كَثِيرَ عَمَلٍ- إِلَّا أَنِّي أُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ.فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: وَ إِلَى مَا ذَا بَلَغَ حُبُّكَ لِرَسُولِ اللَّهِ چه اندازه‌ای از محبت تو را به پیامبر رسانده؟قَالَ: وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً- إِنَّ فِي قَلْبِي مِنْ مَحَبَّتِكَ مَا لَوْ قُطِعْتُ بِالسُّيُوفِ، وَ نُشِرْتُ بِالْمَنَاشِيرِ با ارّه‌ها بریده شوم ، وَ قُرِضْتُ بِالْمَقَارِيضِ، وَ أُحْرِقْتُ بِالنِّيرَانِ، وَ طُحِنْتُ بِأَرْحَاءِ الْحِجَارَةِ میان دو سنگ آسیا قرار گیرم و آرد شوم - كَانَ أَحَبَّ إِلَيَّ وَ أَسْهَلَ عَلَيَّ- مِنْ أَنْ أَجِدَ لَكَ فِي قَلْبِي غِشّاً أَوْ دَغَلًا أَوْ بُغْضاً- أَوْ لِأَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ وَ أَصْحَابِك برای من محبوب‌تر و آسان‌تر است از این که بخواهد در قلب من ذره ای غش (خیانت) یا دغل یا کینه نسبت به یکی از اهل‌بیت و اصحاب تو ایجاد شود. وَ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَيَّ بَعْدَكَ أَحَبُّهُمْ لَكَ، وَ أَبْغَضُهُمْ إِلَيَّ مَنْ لَا يُحِبُّكَ [وَ يُبْغِضُكَ وَ يُبْغِضُ أَحَداً مِمَّنْ تُحِبُّهُ، يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا مَا عِنْدِي مِنْ حُبِّكَ وَ حُبِّ مَنْ يُحِبُّكَ‏] وَ بُغْضِ مَنْ يُبْغِضُكَ أَوْ يُبْغِضُ أَحَداً مِمَّنْ تُحِبُّهُ، فَإِنْ قُبِلَ هَذَا مِنِّي فَقَدْ سَعِدْتُ، وَ إِنْ أُرِيدُ مِنِّي عَمَلٌ غَيْرُهُ، فَمَا أَعْلَمُ لِي عَمَلًا أَعْتَمِدُهُ وَ أَعْتَدُّ بِهِ غَيْرَ هَذَا، وَ أُحِبُّكُمْ جَمِيعا‏ أَنْتَ وَ أَصْحَابَكَ، وَ إِنْ كُنْتُ لَا أُطِيقُهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ.فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَبْشِرْ- فَإِنَّ الْمَرْءَ يُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.يَا ثَوْبَانُ لَوْ أَنَّ عَلَيْكَ مِنَ الذُّنُوبِ- مِلْ‏ءَ مَا بَيْنَ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ لَانْحَسَرَتْ وَ زَالَتْ عَنْكَ بِهَذِهِ الْمُوَالاةِ

امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: « أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ مِمَّنِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ بِالْإِيمَانِ إِلَّا وَ هُوَ يَجِدُ مَوَدَّتَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ يُحِبُّنَا وَ لَيْسَ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ مِمَّنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِ إِلَّا وَ هُوَ يَجِدُ بُغْضَنَا عَلَى قَلْبِهِ فَهُوَ يُبْغِضُنَا فَأَصْبَحَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ فَكَأَنَّ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ قَدْ فُتِحَتْ لَهُ وَ أَصْبَحَ مُبْغِضُنَا عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ فَهَنِيئاً لِأَهْلِ الرَّحْمَةِ رَحْمَتُهُمْ وَ تَعْساً لِأَهْلِ النَّارِ مَثْوَاهُم‏ »، بنده ‏اى از بندگان خدا نيست كه دلش را به ايمان خداوند آزمايش كرده باشد مگر اين كه محبت ما را در قلب خود مى‏ يابد، پس او ما را دوست مي دارد. و بنده‏ اى نيست از بندگان خدا كه مورد خشم خدا قرار گرفته باشد مگر اين كه او بغض ما را در قلب خود مى ‏يابد و ما را دشمن مي دارد. محب و دوستدار ما منتظر رحمت است، درهاى رحمت به روى او گشوده شده و دشمن ما در كنار گودالى از آتش جهنم است. گوارا باد اهل رحمت را رحمتشان و مرگ بر دوزخيان باد در جايگاهشان

مصادیق محبت به اهلبیت علیهم السلام

1- روش زبانی

اعلان و ابراز مودت و محبت به «قربی» بر اساس آیات قرآن امری واجب است و شیوه‌های مختلفی برای آن وجود دارد که اولین و کمترین روش اعلان مودت و محبت، ابراز لسانی است.

یکی از روش های مودت و محبت زبانی اهل‌بیت(ع)، نام‌گذاری فرزندان به اسامی مبارک اهل‌بیت(ع) است که هم برکات زیادی در زندگی دارد و هم هویت اسلامی فرزندان حفظ می‌شود و هم اسامی اهل‌بیت(ع) گسترش می‌یابد.

امروزه این خطر احساس می‌شود که دشمن با تغییر اسامی نوزادان شیعه به دنبال حذف اسامی اهل‌بیت(ع) است چراکه معاویه نیز برای مبارزه با حضرت علی علیه‌السلام از نام‌گذاری نوزادان به اسم علی ممانعت می‌کرد.

2- روش علمی

?دومین روش جهت اعلان مودت و محبت به خاندان عصمت و طهارت، دوستی علمی و روش علمی می‌باشد که نوشتن کتاب و دفاع از اهل‌بیت(ع) از مصادیق این روش است.

?افرادی مانند علامه امینی کتاب الغدیر و شیخ آقابزرگ تهرانی کتاب الذریعه و شیخ عباس قمی کتاب سفینه البحار و را کتابت نمودند.

?کسانی که قدرت کتابت ندارند باید در خصوص فضایل اهل‌بیت(ع) کتب مختلف را مطالعه نمایند و عقاید خود را در مقابل شبهات فضای مجازی و وهابیت محکم نمایند.

3. روش نثار جان

?سومین روش نیز داشتن مودت و محبت از طریق جان است که امثال میثم تمارها، مالک اشترها، عمار یاسرها و نمونه‌های بارز این روش هستند که با جان خود در راه دفاع از اهل‌بیت(ع) به مبارزه پرداختند و امروزه نیز شهدای مدافع حرم برای حفظ حریم ولایت با داعش و گروه‌های تکفیری مبارزه می‌کنند.

4- روش عملی

روش چهارم اظهار مودت و محبت به اهل‌بیت(ع)، مودت و محبت عملی است.

بانوان با داشتن حجاب و اقتدا به حضرت زهرا سلام‌الله علیها و حضرت زینب(س) و آقایان با چشم‌پوشی از نامحرم به صورت عملی محبت به اهل بیت(ع) را نشان دهند.

خواندن نماز، عدم گران‌فروشی توسط کاسبان، امانت‌داری مسئولین، عدم دست‌درازی به بیت‌المال و. از نمونه‌های بارز مودت عملی اهل بیت(ع) هستند.

با اعمال و رفتار خود مودت خود را ثابت می کنیم

مانند: خواندن نماز اول وقت-رعایت حجاب درجامعه -رسیدگی به امور شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) از قبیل کمک به تهیه جهیزیه نوعروسان، رفع مشکلات مالی شیعیان، قبول ضمانت مالی پیروان، رسیدگی به فقرا، باری از دوش مردم برداشتن- عیب مردم را بپوشانند. برپایی مجالس و احیای امر اهل‌بیت(ع) از طریق ذکر فضایل ائمه معصومین یکی دیگر از راه‌های ابراز مودت و محبت نسبت به حضرات معصومین است چراکه این‌گونه مجالس مورد تأکید واقع‌شده و ذکر نام اهل‌بیت(ع) در حقیقت ذکر خداوند است.

امام باقر علیه السلام:فرمودند مجلسی که شما برای ما برپا می کنید دوست داریم حتی اگر مجلس با اندک نفرات باشد. .مودت به صورت اظهار برائت:

و محبت عملی ، مودت از راه اقتصادی و مالی

هرکس به اندازه توان مالی از خدمت کنند مانند پرداختن خمس و زکات ...

: در زمان حیات ائمه معصومین، همواره پیروان هدایایی را برای تأمین منابع مالی اهل‌بیت(ع) ارسال می‌نمودند و اهل‌بیت(ع) نیز تمام اموال را صرف فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه برای شیعیان می‌کردند.

برکات و ثمرات محبت به اهلبیت علیهم السلام

۱ - چشم‌روشنی در هنگام مرگ

رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: «حبی و حب اهل بیتی نافع فی سبعة مواطن اهوالهن عظیمة»؛«عند الوفاة و فی القبر و عند النشور و عند الکتاب و عند الحساب و عند المیزان و عند الصراط؛ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ النَّبِی صلّی الله علیه وآله: مَنْ أحَبَّ أنْ یَحْیَا حَیَاتِی وَ یَمُوتَ مِیتَتِی وَ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ الَّتِی وَعَدَنِی رَبِّی فَلْیَتَوَلَّ عَلِیَّ بْنَ أبِی طَالِبٍ وَ ذُرِّیَّتَهُ الطَّاهِرِینَ أئِمَّةَ الْهُدَی وَ مَصَابِیحَ الدُّجَی مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ بَابِ الْهُدَی إِلَی بَابِ الضَّلالَةِ

روزی حارث همدانی به حضور امام علی (علیه‌السّلام) آمد، امام از علت آمدن او جویا شد او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به این‌جا کشانیده، حضرت فرمود: ‌ای حارث تو مرا دوست داری؟ گفت: بلی والله یا امیرالمؤمنین، حضرت فرمود

سید حمیری قَالَ قَوْلُ عَلِیٍّ لِحَارِثٍ عَجَبٌ

یَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ یَمُتْ یَرَنِی مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قَبَلاَ

یَعْرِفُنِی طَرْفُهُ وَ أَعْرِفُهُ بِنَعْتِهِ وَ اِسْمِهِ وَ مَا فَعَلاَ

أَسْقِیکَ مِنْ بَارِدٍ عَلَی ظَمَإٍ تَخَالُهُ فِی اَلْحَلاَوَةِ اَلْعَسَلاَ

دَعِیهِ لاَ تَقْرَبِیهِ إِنَّ لَهُ حَبْلاً بِحَبْلِ اَلْوَصِیِّ مُتَّصِلاَ

«مَنْ أَحَبَّنِی وَجَدَنِی عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَیْثُ یُحِبُّ وَ مَنْ أَبْغَضَنِی وَجَدَنِی عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَیْثُ یَکْرَهُ

۲ - حشر با اهل بیت در قیامت

امام علی (علیه‌السّلام) فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه؛

ألا وَ مَنْ أحَبَّ عَلِیّاً فَقَدْ أحَبَّنِی وَ مَنْ أحَبَّنِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ کَافَأهُ بِالْجَنَّةِ ألَا وَ مَنْ أحَبَّ عَلِیّاً تَقَبَّلَ اللّهُ صَلَواتُه و صیامَهُ و قیامَهُ واسْتجابَ اللّهُ لهُ دعآءَهُ ألا و مَن أحب‌علیّاً اسْتَغْفَرَ لهُ الْملائکَةُ و فُتِحَتْ لهُ أبوابُ الْجَنانِ فَدَخلَ مِن أیِّ بابٍ شآءَ بِغیرِ حسابٌ ألا و مَن أحبَّ علیّاً لایَخرجُ مِنَ الدّنیا حتّی یَشْرَب مِن الْکَوْثَرِ و یأکُلَ مِن شَجَرَةِ طوبی و یَری مکانَهُ مِن الْجَنَّةِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً هَوَّنَ اللّه‌علیهِ سَکَراتِ الْمَوْتِ و جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِن‌ریاضِ الْجنَّةِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً أعطاهُ اللّهُ فی الجنَّةِ بِعَدَدِ کلِّ عِرْقٍ فی بَدَنِه مدینةً فی الجنَّةألأ وَ مَنْ عَرَفَ عَلِیّاً وَ أحَبَّهُ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکَ الْمَوْتِ کَمَا بَعَثَ اللَّهُ إِلَی الْأنْبِیَاءِ وَ دَفَعَ عَنْهُ أهْوَالَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ وَ نَوَّرَ قَبْرَهُ و بَیَّضَ وَجْهَهُ و مَن أحبَّ علیّاً أظَلَّهُ اللّهُ فی‌ظِلِّ عَرْشِهِ مع الصّدیقینَ و الشّهدآءِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً نجّاهُ اللّهُ مِن النّارِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً تَقَبَّلَ اللّهُ مِنّهُ حَسَناتِهِ و تجاوَزَ عن سیِّئاتِهِ و کان فی الْجنَّة رفیقَ حمزةَ سیّدالشّهدآءِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً أثْبَتَ اللّه الْحِکْمَةَ فی قلبِهِ وأجْری علی لسانِهِ و فَتَحَ اللّهُ لهُ أبوابَ الرّحمةِ ألا و مَن أحبَّ علیّاً ناداهُ مَلَکٌ مِن تحتِ الْعَرْشِ أنْ یا عبداللّه! اسْتأنِفِ الْعَمَلَ فقد غَفَرَاللّهُ لکَ الذّنوبِ کلّها و مَن أحبَّ علیّاً وَضَعَ اللّهُ علی رأسِهِ تاجَ الْکَرامَةِ و ألْبَسَهُ حُلَّةَ السّلامَةِ ألا ومَن أحبَّ علیّاً مَرَّ علی الصِّراطِ کَالْبَرْقِ الْخاطِف‌ألا و مَن أحبَّ علیّاً و تَوَلّاه کَتَبَ اللّهُ لهُ براءَةٌ مِن النّارِ و جَوَازاً علی الصِّراطِ و أماناً مِن الْعَذابِ ألا و مَن‌أحبَّ علیّاً لایُنْشَرُ لهُ دیوانَ و لایُنْصَبُ لهُ میزانٌ و یُقالُ لهُ أدخِلِ الْجنَّةَ بِغیرِحسابِ ألا و مَن أحبَّ آلَ محمّدٍ أمِنَ مِن الْحِسابِ والْمیزانِ و الصّراطِ ألا ومَن ماتَ علی حُبِّ آل محمّدٍ صافَحَتهُ الْملائکةِ و زارَتْهُ الأنبیاءِ وقَضَی اللّهُ لهُ کُلَّ حاجَةٍ کانت لهُ عنداللّهِ- عزَّ و جلّ- ألا ومَن ماتَ علی حبِّ آلِ‌محمَّدٍ فَأنَا کَفیلُهُ بِالْجنَّةِ- قالَها ثَلاثاً،

از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت شده که حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به امام علی (علیه‌السّلام) فرمودند: یا علی تو و شیعیان تو از قبرها بیرون خواهید آمد و صورت‌های شما مانند ماه شب چهارده خواهد بود و جمیع شدت‌ها و غم‌ها از شما برطرف خواهد شدو در سایه عرش الهی خواهید بود، مردم خواهند ترسید و شما نخواهید ترسید و مردم اندوهناک خواهند بود و شما مسرور خواهید بود و برای شما خوان نعمت‌های الهی می‌آورند و مردم مشغول به حساب و کتاب خواهند بود.

۳ - بالاترین درجات بهشت

حضرت علی (علیه‌السّلام) فرمودند: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می‌کنند همانطوری که انسان به ستاره‌ها می‌نگرد.

۴ - رسیدن به مقام شهید

حضرت علی (علیه‌السّلام) فرموده‌اند: «و المیت من شیعتنا صدیق شهید؛ صدق بامرنا و احب فینا و ابغض فینا یرید بذلک الله عزوجل؛

میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عزوجل را اراده کرده است».

۵ - قبولی کارهای نیک

اگر انسان تمام کارهای نیک و اعمال خیر را انجام داده باشد و واجبات الهی را به جای آورد اما از اهل بیت (علیهم‌السّلام) و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی‌های او ثمره‌ای نخواهد داشت.

حضرت علی (علیه‌السّلام) فرمودند: هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی‌بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب‌ها به عبادت بپردازد.

۶ - وصول به زیباترین نیکی‌ها

امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) فرمودند: «احسن الحسنات حبنا و اسوء السیئات بغضنا؛

زیباترین نیکی‌ها دوستی ما و زشت‌ترین بدی‌ها مخالفت و دشمنی با ماست».

۷ - آمرزش گناهان

عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث می‌شود که گناهان و پلیدی‌ها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: محبت اهل بیت گناهان را می‌ریزد چنان‌چه باد تند، برگ را از درختان می‌ریزد.

۸ - شفاعت گناهکاران

حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: «اذا کان یوم القیامة تشفع فی المذنبین من شیعتنا فاما المحسنون فقد نجاهم الله؛ [۱۰]

هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت می‌کنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات می‌دهد.»

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 49 تاريخ : چهارشنبه 27 دی 1402 ساعت: 13:42