سنّتهای خداوند، بازتاب اعمال
سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا
سنت الهی در اقوام گذشته و قبل از آن نیز همین بود وتو هرگز براى سنّت الهى تغيير و تبديلى نخواهى يافت
منظور از «سنّت هاي الهي» قوانين ثابت و اساسى «تكوينى» يا «تشريعى» الهى هستند كه قابل دگرگونى و تغيير نيستند، به طوري كه هم بر اقوام گذشته حاكم بوده اند و هم بر اقوام امروز و آينده حكومت خواهند كرد. يارى پيامبران، نصرت مومنین، شكست كفار ، عدم فايده توبه به هنگام نزول عذاب الهى ، بازتاب اعمال و مانند اينها جزء اين سنت هاى جاودانى مى باشند.
سنت بازتاب اعمال:یعنی هرکس هر چه انجام دهد اگر خوب باشد به نفع اوست و اگر بد باشد به ضرر خود اوست:«لَها ما کَسَبَت وَ عَلَیها ما اکْتَسَبَت» بقره 286-نیکیهای هر کس به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست«إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها؛[اسراء/7] اگر نیكى كنید، به خودتان نیكى میکنید و اگر بدى كنید باز هم به خود میکنید».
مكن كاري كه بر پا سنگت آيد -جهان با اين فراخي تنگت آيد
چو فردا نامه خوانان نومه خوانَند- تو را از نامه خواندن ننگت آيد
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ - زلزال 7و8-
چنگیزخان بعد از جنایاتی که در تمام شهرهای ایران انجام داد ،به همدان رفت. یک روز مردم همدان را خواست، گفت: از شما یک سوال دارم، اگر خوب جواب دادید در امان هستید و گرنه در این شهر سیل خون جاری می کنم. سپس پرسید: آیا من از طرف خودم آمده ام یا از طرف خدا؟ چوپان گفت نه از طرف خودت آمده ای و نه از طرف خدا، بلکه تو را اعمال ما آورده است. تو از طرف اعمال ما آمدی -ما برای مردم دانشمند و باتقوا احترام قائل نشدیم و به مردم فرومایه و پست احترام گذاشتیم. لذا عمل ما یک عکس العمل داشت و آن آمدن تو بود
1-امام صادق عليهالسلام: مَنْ يَزْرَعْ خَيْرا يَحْصِدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّا يَحْصِدْ نَدامَةً وَ لِكُلِّ زارِعٍ ما زَرَعَ؛ از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو زجو
۰.هر كس خوبى بكارد، خشنودى درو مىكند و هر كس بدى بكارد، پشيمانى مىچيند، هر كس هر چه بكارد، همان را دِرو مىكند.
1-داستان مردی که میگفت هرچه کنی به خود کنی و زنی که خوشش نیامد ونان سمی به او دادو او هم در بیابان نان را به هیزم شکن بخشید او خورد و مرد از قضا پسر همان زن بود
2- داستان مردی که زنش را کشت و دوستش گفت برای فرار از مجازات پسر جوانی را بکش بگو با همسرم بوده از قضا پسرمشورت دهنده بود
2-امام صادق عليهالسلام:
۰.بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ؛ به پدر و مادر خود نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و به زنان مردم عفّت ورزيد تا زنانتان عفّت ورزند.
3- امام على عليهالسلام:.مَنْ ظَلَمَ ظُلِمَ * مَنْ اَنْصَفَ اُنْصِفَ؛هر كس ستم كند، ستم مىبيند. هر كس با انصاف باشد انصاف مىبيند.
4-پيامبر صلىاللهعليهوآله:.مَنْ عَيَّرَ اَخاهُ بِذَنْبٍ لَمْ يَمُتْ حَتّى يَعْمَلَهُ؛ هر كس برادر [دينى] خود را به گناهى سرزنش كند، نميرد، مگر آنكه مرتكب آن شود.
تاثیر کارهای ناشایست بر زندگی بشر
چرا باران نمی آید ؟
بر اساس روایات اسلامی كارهاي ناشايست انسانها در پديد آمدن خرابی و مشکلات در زمين و دريا با وقوع زلزله، خشكسالي، بيماريهاي همهگير، گرانی ، طغيان درياها و رودخانهها و... تأثير ميگذارد
الف : وقتی مردم به هم رحم نکنند
1-قال رسول الله ص می فرماید: و لا تَزالُ اُمَّتی بــِخیرٍ ما تَحابُّوا وَ تَهادَوا وَ أدَّوُا الأمانَةَ و إجتَنِبُوا الحَرامَ وَ وَقَروا الضَّیفَ وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَإذا لَم یَفعَلُوا ذلکَ إبتَلوا بــِالقَحطِ وَ السِّنینِ
رسول الله ص می فرماید امّت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند به یکدیگر هدیه دهند امانت داری کنند از حرام اجتناب کنند میهمان را گرامی دارند نماز را به پا دارند و زکات بدهند در خیر و خوبی خواهند بود. پس اگر این امور را انجام ندهند به قحطی و خشکسالی مبتلا خواهند شد
2-وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ما نَقَضَ قَومٌ العَهدَ إلاّ سَلَطَ عَلَیهِم عَدُوُّهُم، وما حَکموا بِغَیرِ ما أنزَلَ اللّهُ إلاّ فَشا فیهِمُ الفَقرُ، ولا ظَهَرَت فیهِمُ الفاحِشَةُ إلاّ فَشا فیهِمُ المَوتُ، ولا طَفَّفُوا المِکیالَ إلاّ مُنِعُوا النَّباتَ واُخِذوا بِالسِّنینَ، ولا مَنَعُوا الزَّکاةَ إلاّ حُبِسَ عَنهُمُ القَطرُ
رسول الله ص فرمود: «هیچ مردمی پیمان شکنی نکردند، مگر این که دشمنشان بر آنان مسلّط شدند و به غیر احکام خدا حکم نکردند، مگر این که فقر در میانشان شایع شد و فحشا در میانشان پدید نیامد، مگر این که مرگ در میان آنان شیوع یافت و پیمانه را سبُک نگرفتند، مگر این که به خشک سالی و قحطی گرفتار آمدند و از پرداخت زکات، خودداری نکردند، مگر این که باران از آنها باز داشته شد
3-وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ما نَقَضَ قَومٌ عَهدَهُم إلّا سُلِّطَ عَلَيهِم عَدُوُّهُم ، وما جارَ قَومٌ إلّا كَثُرَ القَتلُ بَينَهُم ، وما مَنَعَ قَومٌ الزَّكاةَ إلّا حُبِسَ القَطرُ عَنهُم ، ولا ظَهَرَت فيهِمُ الفاحِشَةُ إلّا فَشا فيهِمُ المَوتُ ، وما يُخسِرُ قَومٌ المِكيالَ وَالميزانَ إلّا اُخِذوا بِالسِّنينَ
پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: هیچ مردمى عهدشکن نشدند مگر اینکه دشمن آنها بر آنها مسلّط گردید و هیچ قومى ظلم نکردند مگر اینکه کشتار در بین آنها زیاد شد. و هیچ قومى از پرداخت زکات امتناع نکردند مگر اینکه از آمدن باران ممنوع شدند. و در ما بین آنها عمل منافى عفّت و فحشاء ظاهر نشد مگر اینکه در میان آنها مرگ مفاجات شیوع پیدا کرد. و هیچ قومى کم فروشى نکردند مگر اینکه به خشکسالى مبتلا شدند. ارشاد القلوب - ترجمه طباطبایى صفحه 283
4-قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) إِذَا ظَهَرَتْ فِی أُمَّتِی عَشْرُ خِصَالٍ عَاقَبَهُمُ اللَّهُ بِعَشْرِ خِصَالٍ قِیلَ وَ مَا هِیَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ إِذَا قَلَّلُوا الدُّعَاءَ نَزَلَ الْبَلَاءُ وَ إِذَا تَرَکُوا الصَّدَقَاتِ کَثُرَ الْأَمْرَاضُ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّکَاهًَْ هَلَکَتِ الْمَوَاشِی وَ إِذَا جَارَ السُّلْطَانُ مُنِعَ الْقَطْرُ مِنَ السَّمَاءِ وَ إِذَا کَثُرَ فِیهِمُ الزِّنَاءُ کَثُرَ فِیهِمْ مَوْتُ الْفَجْأَهًِْ وَ إِذَا کَثُرَ الرِّبَا کَثُرَتِ الزَّلَازِلُ وَ إِذَا حَکَمُوا بِخِلَافِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی سَلَّطَ عَلَیْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا نَقَضُوا عَهْدَ اللَّهِ ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ بِالْقَتْلِ وَ إِذَا طَفَّفُوا الْکَیْلَ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّه (صلی الله علیه و آله) ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ. جامع الاخبار، ص180
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرگاه ده صفت در امّت من پدید آید، به ده کیفر دچار میشوند. گفته شد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! این صفات چیست»؟ فرمود: «چون دعا کم کنند، بلا نازل میشود. چون صدقه ندهند، مرض فراوان میشود. هنگامیکه از پرداخت زکات خودداری کنند، حیوانات تلف میشوند. هرگاه پادشاه ستم کند، باران نمیبارد. وقتیکه زنا شیوع یابد، مرگ نابهنگام بسیار میشود. موقعیکه تظاهر و ریا زیاد شود، زلزله فراوان میگردد. زمانیکه به غیر حکم خدا حکم دهند دشمن بر آنها تسلّط مییابد. چون پیمان را بشکنند، آدمکشی رواج پیدا میکند و چون کمفروشی کند، به قحطی دچار میشوند». سپس حضرت (صلی الله علیه و آله) این آیه را خواند: ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ.
5-قال الرّسول (صلی الله علیه و آله)- وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِکْیَالُ وَ الْمِیزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِینَ وَ النَّقْص.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- وقتی در پیمانهکردن و ترازو، کم داده شود، خداوند آنها را به قحطی و خشکسالی و کمشدن محصول گرفتار میکند.
ب: وقتی قضات عادل نباشند و به حق حکم نکنند
1-امام صادق (علیه السلام)اِذَا فَشَتْ أَرْبَعَةٌ ظَهَرَتْ أَرْبَعَةٌ إِذَا فَشَا اَلزِّنَا ظَهَرَتِ اَلزَّلاَزِلُ وَ إِذَا أُمْسِكَتِ اَلزَّكَاةُ هَلَكَتِ اَلْمَاشِيَةُ وَ إِذَا جَارَ اَلْحَاكِمُ فِي اَلْقَضَاءِ أَمْسَكَتِ اَلْقَطْرُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ إِذَا خُفِرَتِ اَلذِّمَّةُ نُصِرَ اَلْمُشْرِكُونَ عَلَى اَلْمُسْلِمِينَ . وسائل الشیعة : ج 8 ص 13.
امام صادق عليه السلام فرمود: چهار چيز كه رواج يابد چهار چيز آشكار شود چون زنا رواج گردد زمين لرزه پديد آيد و چون از دادن زكاه خودداري شود چهار پايان بميرند و چون قاضي حكم بنا حق دهد باران از آسمان نبارد و چون عهد و پيمان ميان مسلمانان و مشركان شكسته شود مشركان بر مسلمانان پيروز گردند.
2-قال الرّضا (علیه السلام)- إِذَا فَشَا أَرْبَعَهًٌْ ظَهَرَتْ أَرْبَعَهًٌْ إِذَا فَشَا الزِّنَا ظَهَرَتِ الزَّلْزَلَهًُْ وَ إِذَا فَشَا الْجَوْرُ فِی الْحُکْمِ احْتَبَسَ الْقَطْرُ وَ إِذَا خُفِرَتِ الذِّمَّهًُْ أُدِیلَ لِأَهْلِ الشِّرْکِ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّکَاهًَْ ظَهَرَتِ الْحَاجَهًُْ. بحارالانوار
امام رضا (علیه السلام)- اگر چهار چیز رایج شود، چهار چیز آشکار میگردد؛ اگر زنا رایج شود، زلزله میآید. اگر ستمگری در حکومت رایج شود، باران قطع میگردد. اگر وفای به عهد و پیمان از میان برود، مشرکان بر مسلمانان غلبه مییابند و اگر زکات ندادن رایج شود، فقر شایع میگردد.
ج: وقتی مسئولین دروغ بگویند
1--قَالَ اَلاِمَامُ الرضا علیه السلام: اِذَا کَذَبَ اَلوُلَاةٌ حُبِسَ اَلمَطرُ، وَاِذَا جَارَ اَلسُلطَانُ هَانَتِ اَلدُّلَةُ، وَ اِذَا حُبِسَتِ اَلزَّکَاةُ مَاتَتِ اَلمَوَاشِی. [امالى مفيد، ص 310.]
هنگامی که فرمانروایان دروغ گویند باران نبارد، و هنگامی که حاکم ستم کند دولت سست و بی مایه شود و هنگامی که زکات داده نشودحیواناتشان هلاک شوند.
2-قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) خَمْسٌ انْ ادْرَكْتَمُوهُنَّ فَتَعَوَّذُّوا بِاللّهِ مِنْهُنَّ: لَمْ تَظْهَرِ الفَاحِشَةُ فِى قَومٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوهَا، الّا ظَهَرَ فِيهِمُ الطَّاعُونُ وَ الاوَجَاعُ الَّتي لَمْ تَكُنْ في اسْلافِهِم الَّذينَ مَضَوُا وَ لَم يَنْقُصُوا الْمِكيَالَ وَ الْميزانَ الّا أخِذُوا بِالسِّنينَ وَ شِدَّةِ الْمَؤُنَةِ وَ جَوْرِ السُّلطانِ، وَ لَمْ يَمْنَعُوا الزَّكاةَ الّا مُنِعُوا الْمَطَرَ مِنَ السَّماءِ، وَ لَولا البَهَائِمُ لمْ يُمْطَرُوا وَ لَم يَنْقُضُوا عَهْدَاللّهِ وَ عَهْدَ رَسُولِهِ الّا سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِمْ عَدُوَّهُم وَ اخَذُوا بِعضَ مَا في ايْديهِمْ، وَ لَمْ يَحْكُمُوا بِغَيرِ مَا انْزَلَ اللّهُ الّا جَعَلَ اللّهُ عَزَّوَ جَلَّ بِأسَهُم بَيْنَهُمْ؛ (الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر)
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- پنج چيز است كه اگر با آنها روبرو شديد، از آنها به خدا پناه ببريد؛ اعمال زشت و آشكار در هيچ قومى ظاهر نمىشود، مگر اين كه گرفتار طاعون و بيمارىهايى مىشوند كه در ميان پيشينيان آنها نبوده است و هيچ قومى كم فروشى نمىكنند مگر اين كه گرفتار قحطى و سختى زندگى و ظلم حاكمان مىشوند و هيچ قومى منع زكات نكردند مگر اين كه، از باران رحمت الهى محروم شدند و اگر به خاطر حيوانات نبود، بارانى به آنها نازل نمىشد و هيچ جمعيتى، پيمان خدا و رسولش را نمىشكستند، مگر اين كه خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلّط كرد و قسمتى از آنچه را كه آنها داشتند، از آنان گرفتند و هيچ گروهى به غير احكام الهى حكم نكردند، مگر اين كه خداوند اختلاف در ميان آنها افكند و باهم درگير شدند
3-قال رسول الله ص إذا جارَتِ الوُلاةُ قَحَطَتِ السَّماءُ ، وإذا مُنِعَتِ الزَّكاةُ هَلَكَتِ المَواشي ، وإذا ظَهَرَ الزِّنا ظَهَرَ الفَقرُ وَالمَسكَنَةُ ، وإذا اُخفِرَتِ الذِّمَّةُ اُديلَ الكُفّارُ
إِذَا جَارَ اَلْحَاكِمُ قَلَّ اَلْمَطَرُ وَ إِذَا غُرِّرَ بِأَهْلِ اَلذِّمَّةِ ظَهَرَ عَلَيْهِمْ عَدُوُّهُمْ وَ إِذَا ظَهَرَتِ اَلْفَوَاحِشُ كَانَتِ اَلرَّجْفَةُ وَ إِذَا قَلَّ اَلْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ اُسْتُبِيحَ اَلْحَرِيمُ وَ إِنَّمَا
حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: هر گاه زمامدار ستم کند باران کم مىشود و هر گاه اهل ذمّه را فریب دهند و نیرنگ بازى کنند دشمنانشان بر آنان آشکار گردد و هر گاه کارهاى زشت و ناپسندید آشکار شود زمین لرزه ایجاد شود و هر گاه امر بخوبى و معروف و پیشگیرى از محرّمات کم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گیرد بعد اندیشه کنند پس از فکر و اندیشه پشیمانى و بازگشت است. نهج الفصاحه -
فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 38 تاريخ : شنبه 9 دی 1402 ساعت: 12:24