ویژگی های حضرت مهدی (عج) در قرآن و عترت و انبیاء

ساخت وبلاگ

ویژگی های حضرت مهدی (عج) در قرآن و عترت و انبیاء

 

از خاندان و ذریه پیامبر است

هم نام و هم کنیه پیامبر (ص) و شبیه ترین مردم به آن حضرت است

 نهمین فرزند از فرزندان امام حسین (ع) است

  اسم پدرش حسن (ع) است

  مادرش سیده کنیزان و بهترین ایشان است

    دوازدهمین امام و خاتم الائمه است

    دارای دو غیبت صغری و کبری

    عمر بسیار طولانی دارد

    زمین را پر از عدل و داد میکند پس از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد

    گذشت روزگار او را پیر نمیکند

    ولادتش پنهانی است

    دشمنان خدا را میکشد و زمین را از شرک و ظلم پاک میکند

    دین خدا را آشکار و اسلام حقیقی را در روی زمین گسترش میدهد و فرمانروای روی زمین میشود

    با شمشیر قیام میکند

   شبیه  انبیاست

    روش او سیره پیامبر است

    پس از آنکه مردم در آزمایش های سخت واقع شوند ظهور میکند

    وقتی حضرت مهدی ظهور کند حضرت عیسی نازل میشود و پشت سرش نماز میخواند

    پیش از ظهورش بدعت ها و ظلم و گناه و تجاهر به فسق و فجور رایج میشود

    پس از ظهورش برکات آسمان و زمین آشکار میشود و زمین آباد میگردد و هیچ کس غیر خدا را پرستش نمیکند

    سیصد و سیزده نفر اصحاب او هستند که در یک ساعت به محضرش حاضر میشوند

    معجزات بسیاری دارد  و بسیاری به دیدار رحضرتش مشرف شده اند

@@@@

شباهت حضرتش به انبيا

 

شباهت به آدم (ع) خداوند تبارك و تعالي آدم را حجت را در تمام زمين قرار داد و اورا  وارث آن ساخت.

* شباهت به شيث (ع) اجازه نيافت علمش را ظاهر كند .

* شباهت به نوح (ع) طول عمر ايشان و پاك كردن زمين از كافران .

* شباهت به ادريس (ع) هنگام ظهور ايشان پادشاه ستمگر و مردم همگي تسليم او شدند .

* شباهت به هود (ع) خداوند دشمنان ايشان را با عذاب عظيم هلاك نمود .

* شباهت به صالح (ع) پس از مدتي غيبت كه بسوي قومش برگشت نسبت به او اختلاف نمودند .

* شباهت به ابراهيم (ع) نحوة ولادت مخفي

* شباهت به اسماعيل (ع) تسليم امر الهي بود ن است

* شباهت به يعقوب (ع) گريه فراوان ايشان بر يوسف و منتظر فرج ماندن .

* شباهت به يوسف (ع) یوسف (ع) زیباترین اهل زمانش بود و از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده که فرمودند: مهدی (ع) طاووس اهل بهشت است. وصلاح امرش در يك شب

* شباهت به لوط (ع) و از بلاد فاسقين بيرون رفت و دوردست زندگی کرد .

* شباهت به خضر (ع) مأمور به علم باطن و شركت هر سال در مراسم حج .

* شباهت به الياس (ع) رسیدگی به فرياد درماندگان و گمشدگان است .

* شباهت به شعيب (ع) داراي غيبت طولاني بود . گفت بقيه اللّه خير لكم إن كنتم مؤمنين

* شباهت به موسي (ع) قوم او انتظار آمدنش را داشتند و كه دوازده چشمه ازسنگ مخصوصی جاری ساخت .

* شباهت هارون (ع) از راه دور سخن موسي را مي شنيد و موسي سخن او را و خداوند

* شباهت به حزقيل (ع) خداوند برايش مردگاني را زنده كرد .

* شباهت به داود (ع) خداوند برايش آهن را نرم كرد و او جالوت را كشت و حضرت دجال را و علم و شمشيرش  او را صدا مي كنند .

* شباهت به سليمان (ع) در كودكي داود او را جانشين خود قرار داد او حشمهْ اللّه است .

* شباهت به رسول خدا (ص) اسم و كنيه و لقب و خَلْق و خُلْق و قيام با شمشير .
@@

شباهت حضرتش به چهارده معصوم

شبیه ترین مردم از جهت قیافه و شکل ظاهری، اخلاق و کردار و رفتار به حضرت محمد (ص) است

حضرت‌زهرا(س) معصومه‌و امام‌زمان(عج) معصوم‌است . :‌اللهم‌صل‌علي‌محمد و اهل‌بيته‌و صلّ علي‌البتول‌الطاهره‌الصديقه‌المعصومه واشهد اَنكم‌الائمّه‌الرّاشدون‌المهديّون‌المعصومونَ المكَرَّمو‌نَ المقَرّبونَ

حضرت‌زهرا(س) مظهر آيه‌نور و حضرت‌مهدي(عج) نور آل‌محمد(عليهم السّلام) است الله‌نورالسموات‌والارض‌مثل‌نوره‌كمشكاه‌> المشكاه‌فاطمه(عليهاالسّلام- انتم نورالاخیار

حضرت‌زهرا(عليهاالسّلام) سيده‌النساء و حضرت‌مهدي(عليه‌السّلام) سيدالخلق‌است‌

2) اهتمام پيغمبران بر گريستن براي حضرت امام حسين (ع) هكذا گريه براي امر فرج  .

3) اهتمام اولیا در برپانمودن مجالس سوگواري و مرثيه پيش از شهادت هكذا اهتمام اولیا بر دعاي فرج .

4) اهمیت دادن امام حسين (ع) و امام عصر (ع) بر امر به معروف و نهي از منكر .

5) نبودن بيعت طاغوت زمان بر آن دو بزرگوار .

6) هر دو بزرگوار را هنگام ولادت ملائكه به سوي آسمان بردند .

7هردو غریب هستند

8مصيبت آن دو بزرگوار سخت ترين مصيبت هاست .

9) امام حسين (ع) از مردم مكّه كمك خواست ولي ياريش نكردند هكذا امام عصر (ع) .

امام سجّاد (ع) بارزترين صفاتش عبادت است .

امام باقر (ع) شکافنده علم است تا آنزمان 2 حرف از علم کشف میشود .

امام صادق (ع) بيان احكام رسول الله بود .

امام كاظم (ع) درتقیه

امام رضا (ع) رافت رضویه .

امام جواد (ع) رسیدن به امامت در صغر سن بود .

امام هادي (ع) هدایتگری برای حتی پست ترین انسانها حتی متوکل  .

امام عسكري (ع) بارزترين صفات هيبت شديد بود.

@@@@

مهدی موعود درآیات قرآن

از کتاب مهدی موعود، نوشته علامه مجلسی نقل شده

در قرآن كريم آيات متعدد به چشم مي خورد كه مطابق روايات وارده، حضرت مهدي و اصحابش مصداق حقيقي آن شمرده شده كه از جمله آن ها آيات زير را مي توان نام برد:

1. سوره نور، آيه 55 «وعدالله الذين آمنوا...».

2. سوره نساء، آيه 59 «يا ايهاالذين آمنوا اطيعوا الله و...».

3 . سوره توبه، آيه 33 «هو الذي اَرسل رسوله بالهدي و...».

4 . سوره حج، آيه 41 «الذين إن مَكَنّاهم في الارض...».

5 .سوره قصص، آيه 5 «و نُريد أن نَمُنَّ علي الذين استضعفوا...».

6 .سوره اعراف، آيه 128 «إنَّ الارضَ لِلّهِ يورثُها من يشاء...».

درمجموع۲۵۰ آیه قرآن مرتبط به امام زمان (عج) است

از جمله آياتي كه مطابق روايات، حضرت مهدي (عج) مصداق حقيقي آن شمرده شده  :

سوره نمل،آيه 62" أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلاً ما تَذَكَّرُونَ"

يا [كيست‏] آن كس كه مضطر را- چون وي را بخواند- اجابت مي ‏كند، و گرفتاري را برطرف مي‏ گرداند، و شما را جانشينان اين زمين قرار مي‏ دهد؟ آيا معبودي با خداست؟ چه كم پند مي‏ پذيريد.

در حديثي از امام صادق (ع) چنين آمده:

" نزلت في القائم من آل محمد عليهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلي في المقام ركعتين و دعا الي اللَّه عز و جل فاجابه و يكشف السوء و يجعله خليفة في الارض"(2)

آيه در مورد مهدي  آل محمد نازل شده، به خدا سوگند ! مضطر او است، هنگامي كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز به جا مي‏ آورد . دست به درگاه خداوند متعال بر مي‏ دارد . دعاي او را اجابت مي‏ كند، ناراحتي‏ها را بر طرف مي‏ كند، و او را خليفه روي زمين قرار مي‏ دهد».

آيه ديگري كه مفسران مطابق روايات وارده درباره قيام حضرت مهدي (عج) دانسته اند، آيه 105 سوره انبيا است :

«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون‏؛ در زبور بعد از ذكر (تورات ) مقرر داشتيم كه بندگان صالح من حكومت زمين را به ارث مي برند».

در تفسير مجمع البيان ذيل همين آيه از امام باقر (ع)  مي‏ خوانيم :هم اصحاب المهدي في آخر الزمان؛(3)  بندگان صالحي را كه خداوند در اين آيه به عنوان وارثان زمين ياد مي‏ كند ، ياران مهدي در آخر الزمان هستند».

در تفسير قمي نيز در ذيل اين آيه آمده است:

" أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ، قال القائم و اصحابه؛(4) منظور از اينكه زمين را بندگان صالح خدا به ارث مي‏ برند ،مهدي قائم و يارانش

سوره هود آیه ۸

وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزى كه عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلكه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میكردند خواهند دید.

از امیر المؤمنین روایت شده كه در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است كه سیصد و سیزده نفر می‌باشند.

امام صادق (ع) فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند. كه برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى ۳۱۳ تن میباشند).

سوره ابراهیم آیه ۵

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى كفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى كند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذكر گرداند كه در آن آیاتى است براى هر صبركننده شكرگزارى.

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده كه فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت.

سوره انبیاء آیه ۱۰۵

وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از كتب آسمانى سابق نوشتیم كه: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند.

و اینان قائم آل محمد و یاران او میباشند.

سوره حج آیه ۳۹

أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛ بآنان كه ستم دیده‏اند اگر پیكار كنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یارى آنها دارد.

ابن ابى عمیر از عبد اللَّه بن مسكان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: او قائم آل محمد است كه براى خون- خواهى حسین علیه السّلام قیام میكند.

سوره صف آیه ۸

یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ؛ مى‌‏خواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش كنند ولى خدا كامل‏ كننده نور خویش است، اگر چه كافران را ناخوش آید.

از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام معنى آیه یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ را پرسید، حضرت فرمود: مقصود دوستى امیر المؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنى خداوند امامت را بآخر میرساند بدلیل آیه شریفه: الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا كه مقصود از نور همان امام است. محمد بن فضیل میگوید: عرض كردم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ» یعنى چه؟ فرمود: یعنى خداوند به پیغمبرش دستور داد كه لزوم دوستى جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام كند، و دوستى وصى پیغمبر «دین حق» است.

عرض كردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» چیست؟ فرمود: یعنى خداوند بهنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می‌گرداند. چنان كه خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنى خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میكند «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» یعنى هر چند دشمنان على این را نخواهند. عرض كردم: اینكه میفرمائى تنزیل و ظاهر معنى قرآن است! فرمود: آرى آنچه كه گفتم تنزیل و ظاهر معنى قرآن است.

سوره ملک آیه ۳۰

قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیكُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ اى پیغمبر! بمردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى كه در دسترس دارید در زمین فرو رود كیست كه آب روان براى شما بیاورد؟.

از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است كه فرمود: «مائكم» یعنى (ابوابكم) كه ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهاى رحمت الهى) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیكُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنى كیست كه علم امام را براى شما بیاورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشاید)؟

سوره صف آیه ۹ و سوره توبه آیه ۳۳

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشركین نخواهند.

راوی می گوید: از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ ... سؤال كردم. فرمود هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است گفتم: قربانت گردم! كى موقع آن فرا میرسد؟ فرمود؟ ان شاء اللَّه هنگامى كه قائم قیام كند و چون قیام كند هر جا كافر و مشركى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایى كه اگر كافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا میزند اى مؤمن! كافرى یا مشركى در من پنهان شده او را بكش. خداوند او را بیرون مى‏آورد و یاران قائم او را بقتل می‌رسانند.

و هم در آن كتاب از ابن عباس روایت نموده كه وى در باره آیه لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ گفت: این در زمانى است كه تمام یهودیان و نصارى و پیروان هر كیشى بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعى كه دیگر موش انبانى را پاره نمیكند وقتى كه حكم جزیه گرفتن از اهل كتاب ساقط مى‏شود و هر جا صلیبى است شكسته میگردد و خوگها معدوم مى‌‏شود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود.

سوره نور آیه ۵۵

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً؛ خداوند بكسانى- كه از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته‏اند وعده داده كه آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان كه همانند آنها را سابقا خلیفه كرد. و ثابت میدارد دین‏ آنها را كه براى آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن كنیم و اینان هیچ گاه بمن شرك نیاورند.

در غیبت شیخ روایت میكند كه این آیه نیز در باره مهدى موعود و یاران او نازل شده.

سوره قصص آیه ۵

وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ؛ و ما بر آن هستیم كه بر مستضعفان روى زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.

در غیبت شیخ از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت میكند كه در تفسیر این آیه فرمود: اینان كه در زمین ضعیف گشته‏اند آل پیغمبرند كه خداوند مهدى آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند.

@@@

آیات مربوط به ظهور

1. إِذَا جَاءَ نَصْرُ‌ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَ‌أَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ (نصر)

(چون يارى خدا و پيروزى فرا رسد 1 و ببينى كه مردم دسته‌دسته در دين خدا درآيند2 )

وقتی که که نصر و یاری و پیروزی خدا بیاید، همه مردم که فهمیدند راه راست چیست ، گروه گروه در دین خدا وارد میشوند

مردم خبر ندارند دین خدا به این زیبایی می باشد.

در روایت آمده است : این زمان ؛ زمان ظهور است؛ یاری خدا ظهور کرده و مردم فوج فوج وارد دین خدا می شوند.

2.

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴿التوبة: ٣٣﴾

 هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴿الصف: ٩﴾

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا﴿الفتح: ٢٨﴾

(اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد)

 

 

فضائل و مناقب اهل البیت (ع)...
ما را در سایت فضائل و مناقب اهل البیت (ع) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : choseinabbasi2 بازدید : 149 تاريخ : جمعه 12 خرداد 1396 ساعت: 21:12